Tema 7: Uformell addisjon (uten '+' -tegnet)

Mål

Elevene skal kunne:

  • Visualisere mengder under 5 på forskjellige måter, med støtte i modell (tall, noomer, tallvenner).
  • Lage enkel regnefortelling med addisjon, med støtte i bilde og modell (tallvenner).
  • Tolke enkel regnefortelling med addisjon, med støtte i bilde.

Fokus

Denne uka skal elevene jobbe mer med regnefortellinger om addisjon. Disse skal gi en uformell introduksjon, så husk at vi fremdeles kun omtaler addisjon muntlig. Selve ”+”-tegnet introduseres med brask og bram i ukestema 9. Du kan lese mer om regnefortellinger under ”Lurt å vite” lenger ned på denne siden.

Økt 1 denne uka er som vanlig en repetisjonsøkt. Det er den usynlige noom og tallvenner som repeteres.

I økt 2 og økt 3 skal elevene knytte regnefortellinger sammen med tallvenner.

Den rike oppgaven i økt 4 handler om mønster. Vi ønsker at elevene skal øve seg på å lete etter mønster og beskrive det med egne ord, slik at de kanskje også begynner å lete etter mønster i addisjon og subtraksjon.

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Vårt forslag:

  • Mattesnakk side 68 (regnefortelling med fallskjerm) og side 70 (regnefortelling med is).

Fokus: Hvordan henger bilde-fortellingen sammen med tallvennene og noom-modellene. (Ikke "+"-tegnet eller likninger.)

Alternativer:

  • Mattestreker er fin å gi som lekse hvis det er sider der de ikke rekker på skolen. De som er ferdige med alt kan enten få kopiark eller nettbrettet med seg hjem.

  • Nettbrettene er fine å sende hjem som lekse. På nettbrettet kan de enten gjøre ferdig aktivitetene som hører til øktene denne uka, eller de kan spille DragonBox Numbers eller andre spill.

< >