Elevene skal kunne:
Denne uka skal elevene jobbe mer med regnefortellinger om addisjon. Disse skal gi en uformell introduksjon, så husk at vi fremdeles kun omtaler addisjon muntlig. Selve ”+”-tegnet introduseres med brask og bram i ukestema 9. Du kan lese mer om regnefortellinger under ”Lurt å vite” lenger ned på denne siden.
Økt 1 denne uka er som vanlig en repetisjonsøkt. Det er den usynlige noom og tallvenner som repeteres.
I økt 2 og økt 3 skal elevene knytte regnefortellinger sammen med tallvenner.
Den rike oppgaven i økt 4 handler om mønster. Vi ønsker at elevene skal øve seg på å lete etter mønster og beskrive det med egne ord, slik at de kanskje også begynner å lete etter mønster i addisjon og subtraksjon.
Vårt forslag:
Fokus: Hvordan henger bilde-fortellingen sammen med tallvennene og noom-modellene. (Ikke "+"-tegnet eller likninger.)
Alternativer:
Mattestreker er fin å gi som lekse hvis det er sider der de ikke rekker på skolen. De som er ferdige med alt kan enten få kopiark eller nettbrettet med seg hjem.
Nettbrettene er fine å sende hjem som lekse. På nettbrettet kan de enten gjøre ferdig aktivitetene som hører til øktene denne uka, eller de kan spille DragonBox Numbers eller andre spill.