Elevene kan utforske kommutativitet og addisjonsstrategier.
En pose/konvolutt/boks med noomer 1-5 oppi (en til hvert elevpar).
En ekstra 1-noom til hvert elevpar til «videre nivå».
Noen 6-10 noomer til «åpen utgang».
Skrivesaker og skrivebok/blanke ark.
Her kommer først en kort beskrivelse. For en utfyllende beskrivelse klikker du i den gule boksen til høyre.
I denne oppgaven skal elevene jobbe i par og trekke to noomer opp av posen. Poenget er å få frem at tallenes rekkefølge er uten betydning i addisjon (det som kalles kommutativitet), og at man dermed kan velge hvilket tall man vil begynne regnestykket med. Videre er poenget at det ofte er lettest å starte med det høyeste tallet når man skal addere.
Elevparene har en pose med noomene 1-5 hver. De skal trekke opp to noomer av posen annenhver gang. Hver gang de trekker, skal det lages to regnestykker. Begge elevene i elevparene skriver ned de aktuelle regnestykkene. De to regnestykkene skrives ved siden av hverandre, mens de ulike trekken skrives under hverandre.
Hvis den elene eleven i elevparet først trekker 5 og 1, og den andre deretter trekker 2 og 3, så vil det se slik ut i arbeidsboka/på arket: