< Tilbake
Skriv Ut

Tema 10: Mer om addisjon

Mål

Elevene skal kunne:

  • Vise sammenhengen mellom likning med addisjon, og modell (enkelboks, tallvenner, noomer).
  • Vise sammenhengen mellom likning med addisjon, og enkel modell (terninger, streker).
  • Tolke enkel regnefortelling med addisjon, med støtte i likning.

Fokus

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Vårt forslag:

  • Denne uken skal elevene helst komme i mål med å automatisere addisjonsoppgaver opp til 5. Det kan derfor være fint å gi kopiark 173 og 174 som lekse. Denne leksen er også fin for foreldrene: Dette er veldig gjenkjennelig for dem og de kan dermed føle seg trygge på at elevene også lærer de "vanlig regning".

Alternativer:

  • Mattestreker er fin å gi som lekse hvis det er sider der de ikke rekker på skolen. De som er ferdige med alt kan enten få kopiark eller nettbrettet med seg hjem.

  • Nettbrettene er fine å sende hjem som lekse. På nettbrettet kan de enten gjøre ferdig aktivitetene som hører til øktene denne uka, eller de kan spille DragonBox Numbers eller andre spill.

Økt 1: Repetisjon: addisjon med enkelbokser, tallvenner, regnefortellinger, talloppgaver og noomer

Mål

Elevene skal kunne:

  • Vise sammenhengen mellom likning med addisjon, og modell (enkelboks, tallvenner, noomer).

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattestreker: Repetisjon: addisjon

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: Addisjon med enkelbokser

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: Addisjon med enkelbokser

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: Addisjon med enkelbokser: boks og tall

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: Addisjon med enkelbokser: boks og tall

Tallninja: Tallninja til 10

Tallvenner: tallvenner

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Repetisjon: addisjon

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: Addisjon med enkelbokser

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: Addisjon med enkelbokser

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: Addisjon med enkelbokser: boks og tall

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: Addisjon med enkelbokser: boks og tall

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tallninja til 10

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: tallvenner

Økt 2: '+' -tegnet: addisjon med fingre og terninger

Mål

Elevene skal kunne:

  • Vise sammenhengen mellom likning med addisjon, og enkel modell (terninger, streker).

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattestreker: Addisjon med fingre og terninger

Likninger: addisjon med terninger og fingre

Likninger: addisjon med terninger og fingre

Likninger: addisjon med terninger og fingre

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Addisjon med fingre og terninger

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: addisjon med terninger og fingre

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: addisjon med terninger og fingre

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: addisjon med terninger og fingre

Økt 3: '+' -tegnet: addisjon med regnefortellinger og talloppgaver

Mål

Elevene skal kunne:

  • Tolke enkel regnefortelling med addisjon, med støtte i likning.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattestreker: Lag fortellinger

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Lag fortellinger

Økt 4: Rik oppgave: Tegne etter instruksjon

Mål

Ekstra utstyr

  • Skriv ut arkene til høyre på denne siden i mange eksemplarer (for eksempel ett til hver elev). Del arkene på midten langs den stiplede linjen. Sorter arkene slik at like figurer ligger i samme bunke.

  • Blanke A4-ark (flere til hver elev).

  • Skrivesaker.

Fokus

Beskrivelse

Her kommer først en kort beskrivelse. For en utfyllende beskrivelse klikk i den gule boksen til høyre.

I denne oppgaven skal elevene jobbe i par. De sitter med ryggen mot hverandre, og den ene skal forklare bildet på arket sitt (et av bildene til høyre på dene siden) mens den andre skal tegne det. Den som forklarer skal gjøre det så nøyaktig som mulig. Når de er ferdige så skal begge elevene se både tegningen og «fasiten». Da får de seg sikkert en god latter, men det er også viktig å stille spørsmålet: «Hvorfor ble det slik?»

Rik oppgave: Tegne etter instruksjon

Kopiperm: Geometriske tegninger

< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Tegne etter instruksjon

I denne oppgaven skal elevene jobbe i par. De sitter med ryggen mot hverandre, og den ene skal forklare bildet på arket sitt (et av utskriftene) mens den andre skal tegne det. Den som forklarer skal gjøre det så nøyaktig som mulig. Når de er ferdige så skal begge elevene se både tegningen og «fasiten». Da får de seg sikkert en god latter, men det er også viktig å stille spørsmålet: «Hvorfor ble det slik?»

Introduksjon av oppgaven:

Først er det viktig å gå gjennom/repetere ulike begreper:

  • Sirkel
  • Rektangel
  • Kvadrat
  • Trekant
  • Ved siden av, over og under
  • Høyre og venstre
  • Øverst og nederst
  • Smal og bred/ tykk og tynn

Velg så et av arkene med figurer som er litt vanskelige, for eksempel denne:

Ta opp en elev som skal tegne på tavla. Stå med ryggen til eleven slik at eleven ikke kan se arket du holder. Vis arket med figuren til de andre elevene, men altså ikke til den som skal tegne.

Du skal nå beskrive figuren til eleven mens denne tegner på tavla. Du har ikke lov til å fortelle hva figuren skal ligne (ikke si briller), kun bruke geometriske former og plasserings-ord.

Eleven har ikke lov til å se på arket du holder, og du har ikke lov til å se på det eleven tegner.

Når eleven er ferdig med å tegne skal dere sammenligne resultatet. Hvorfor ble det likt/ulikt? Hva tenker de andre elevene?

Lav inngangsterskel:

Nå skal elevene få prøve oppgaven selv.

Del elevene inn i par, og la parene sitte med ryggen mot hverandre.

Den ene i paret får:

  • et blankt A4-ark
  • en blyant
  • et viskelær

Den andre i paret får:

  • et ark med en enkel oppgave, for eksempel denne:

Den eleven som holder arket skal gi tegne-instrukser til den andre eleven. De har ikke lov til å fortelle hva figuren skal ligne, kun bruke geometriske former og plasserings-ord. Eleven som tegner har ikke lov til å se på figuren, og eleven som gir instrukser har ikke lov til å se på det som tegnes.

Når tegningen er ferdig skal elevparet sammenligne arket og tegningen. Ble det likt eller forskjellig? Hvorfor? Siden alle i klassen har hatt samme oppgave så er det bare gøy om alle ser på hverandres tegninger.

Nå skal rollene i parene byttes - den som tegnet skal nå gi instruksjoner, og motsatt. Denne gangen kan de prøve seg på en annen enkel figur, for eksempel denne:

Neste nivå:

Repeter begrepene en gang til, og spør klassen om det er flere begreper som trengs.

Bytt gjerne om på parene.

Nå skal elevene fortsette med å bytte på å tegne og gi instruksjoner. Figur-arkene har en økende vanskelighetsgrad, så det er enkelt å nivåtilpasse oppgavene til de ulike parene.

Åpen utgang:

La elevene tegne egne tegninger som de deretter skal instruere sin partner til å tegne. Etter at alle har fått prøvd noen ganger kan man ha en god samtale. Eksempel på spørsmål:

  • Hva slags tegning er det lurt å tegne? (Feks uten så mange detaljer, enkel, former som alle kan navnet på osv.)

  • Hvorfor er det så vanskelig å forklare helt nøyaktig?

  • Hvorfor tegner ikke den andrer slik man vil, selv om man forklarer helt nøyaktig?

Det er fint å avslutte med å la de prøve seg på en siste oppgave til slutt.

< Tilbake
Skriv Ut

Kopiperm: Geometriske tegninger