Elevene skal kunne:
Vårt forslag:
Alternativer:
Mattestreker er fin å gi som lekse hvis det er sider der de ikke rekker på skolen. De som er ferdige med alt kan enten få kopiark eller nettbrettet med seg hjem.
Nettbrettene er fine å sende hjem som lekse. På nettbrettet kan de enten gjøre ferdig aktivitetene som hører til øktene denne uka, eller de kan spille DragonBox Numbers eller andre spill.
Elevene skal kunne:
Elevene skal kunne:
Skriv ut arkene til høyre på denne siden i mange eksemplarer (for eksempel ett til hver elev). Del arkene på midten langs den stiplede linjen. Sorter arkene slik at like figurer ligger i samme bunke.
Blanke A4-ark (flere til hver elev).
Skrivesaker.
Her kommer først en kort beskrivelse. For en utfyllende beskrivelse klikk i den gule boksen til høyre.
I denne oppgaven skal elevene jobbe i par. De sitter med ryggen mot hverandre, og den ene skal forklare bildet på arket sitt (et av bildene til høyre på dene siden) mens den andre skal tegne det. Den som forklarer skal gjøre det så nøyaktig som mulig. Når de er ferdige så skal begge elevene se både tegningen og «fasiten». Da får de seg sikkert en god latter, men det er også viktig å stille spørsmålet: «Hvorfor ble det slik?»
I denne oppgaven skal elevene jobbe i par. De sitter med ryggen mot hverandre, og den ene skal forklare bildet på arket sitt (et av utskriftene) mens den andre skal tegne det. Den som forklarer skal gjøre det så nøyaktig som mulig. Når de er ferdige så skal begge elevene se både tegningen og «fasiten». Da får de seg sikkert en god latter, men det er også viktig å stille spørsmålet: «Hvorfor ble det slik?»
Først er det viktig å gå gjennom/repetere ulike begreper:
Velg så et av arkene med figurer som er litt vanskelige, for eksempel denne:
Ta opp en elev som skal tegne på tavla. Stå med ryggen til eleven slik at eleven ikke kan se arket du holder. Vis arket med figuren til de andre elevene, men altså ikke til den som skal tegne.
Du skal nå beskrive figuren til eleven mens denne tegner på tavla. Du har ikke lov til å fortelle hva figuren skal ligne (ikke si briller), kun bruke geometriske former og plasserings-ord.
Eleven har ikke lov til å se på arket du holder, og du har ikke lov til å se på det eleven tegner.
Når eleven er ferdig med å tegne skal dere sammenligne resultatet. Hvorfor ble det likt/ulikt? Hva tenker de andre elevene?
Nå skal elevene få prøve oppgaven selv.
Del elevene inn i par, og la parene sitte med ryggen mot hverandre.
Den ene i paret får:
Den andre i paret får:
Den eleven som holder arket skal gi tegne-instrukser til den andre eleven. De har ikke lov til å fortelle hva figuren skal ligne, kun bruke geometriske former og plasserings-ord. Eleven som tegner har ikke lov til å se på figuren, og eleven som gir instrukser har ikke lov til å se på det som tegnes.
Når tegningen er ferdig skal elevparet sammenligne arket og tegningen. Ble det likt eller forskjellig? Hvorfor? Siden alle i klassen har hatt samme oppgave så er det bare gøy om alle ser på hverandres tegninger.
Nå skal rollene i parene byttes - den som tegnet skal nå gi instruksjoner, og motsatt. Denne gangen kan de prøve seg på en annen enkel figur, for eksempel denne:
Repeter begrepene en gang til, og spør klassen om det er flere begreper som trengs.
Bytt gjerne om på parene.
Nå skal elevene fortsette med å bytte på å tegne og gi instruksjoner. Figur-arkene har en økende vanskelighetsgrad, så det er enkelt å nivåtilpasse oppgavene til de ulike parene.
La elevene tegne egne tegninger som de deretter skal instruere sin partner til å tegne. Etter at alle har fått prøvd noen ganger kan man ha en god samtale. Eksempel på spørsmål:
Hva slags tegning er det lurt å tegne? (Feks uten så mange detaljer, enkel, former som alle kan navnet på osv.)
Hvorfor er det så vanskelig å forklare helt nøyaktig?
Hvorfor tegner ikke den andrer slik man vil, selv om man forklarer helt nøyaktig?
Det er fint å avslutte med å la de prøve seg på en siste oppgave til slutt.