Økt 3: Tallene fra 6 til 9: Enkelboksen og kommutativitet

Mål

Elevene skal kunne:

  • Vise at de begynner med det største tallet når de adderer to tall.

  • Forklare med egne ord hvorfor tallenes rekkefølge i addisjonsoppgaver er uten betydning.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: (Repetisjon) Sammenheng mellom addisjonsfortelling, tallvennemodell og noommodell

Tallrepresentasjoner: Med tall, noomer, noommodell, penger, gjenstander, enkelboks og usynlig noom.

Mattestreker del 2: Tallene fra 6 til 9: Enkelboksen og regnerekkefølge

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: 5+x eller x+1

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: 5+x eller x+1

Tallfakta: 5+x eller x+1

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: 5+x eller x+1

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: 5+x eller x+1

Tallskriving: 6 til 9

Gardin: Tell penger.: Under 9

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: 5+x eller x+1

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: 5+x eller x+1

Tallvenner: 5+x eller x+1

Fingre: Under 10

< >