Elevene skal kunne:
Elevene har nå større kunnskap om de 5 første tallene, så derfor passer det fint å repetere sidene om disse tallene i Mattesnakk.
La elevene fortelle hva de ser på bildene, og følg opp med spørsmål til det de sier. Hva husker de fra sist? Har de lært noe mer om disse tallene sida sist? Når man repeterer er det viktig å fokusere på nye tanker som elevene kommer med.
Et tips er å fokusere på hvordan man kan lage de ulike tallene ved å sette sammen mindre tall. Hvis du for eksempel er på sida om tallet 4, kan du spørre: ”Hvis jeg har en 2’er, hva mer trenger jeg/hvor mye mangler jeg for å få 4?” Be dem forestille seg oppgavene, og bruk bildet i boka eller fysiske noomstaver til å evaluere svarene fra elevene.
De elevene som synes dette er vanskelig kan få utdelt fysiske noomstaver som hjelpemiddel. Det er mye bedre at de bruker de fysiske noomstavene enn at de ikke klarer å forestille seg hva som skjer.