Økt 2: Tallvenner

Mål

Elevene skal kunne:

  • Forklare med egne ord hvordan tallvenner henger sammen med noomer.

Ekstra utstyr

Fokus

Målet for denne økta er at elevene skal kunne fylle inn tallvenner på egenhånd i Mattestreker. Eksempel på oppgaver ser du på bildet under.

Som nevnt på temasida denne uka er den rike oppgaven fra forrige uke (økt 4.4) en introduksjon til tallvenner. Hvis du ikke fikk gjort den anbefaler vi at du gjør den først.

Etter at elevene har fått jobbet med den rike oppgaven, er de klare til å starte på økt 2. Denne starter som vanlig med en øvingslab, og det ligger to videoer på økt-sida som viser måter labben kan brukes på. Husk å stille spørsmål til elevene slik at de må forestille seg hva som kommer til å skje. På denne måten forbereder du elevene på oppgavene i Mattestreker.

Beskrivelse

Tips fra lærere:

Erna Matthiasdottir fra Sagdalen skole kom med dette fine tipset for å introdusere tallvenner.

«I et hus er det en stue (pek på den øverste sirkelen) og to soverom (pek på de to nederste sirklene).»

«Det er 4 barn i stua og de skal til å legge seg. 3 av dem legger seg på det ene soverommet, hvor mange legger seg på det andre rommet?»

Tallvenner: Introduksjon til tallvenner

Tallvenner: Introduksjon til tallvenner: subtraksjon

Mattestreker: Introduksjon til tallvenner

Tallvenner: Tallvenner og addisjon

Tallvenner: Tallvenner og subtraksjon

Tallvenner: Tallvenner og addisjon

Tallvenner: Tallvenner og subtraksjon

< >