Tema 5: Tallene 0-5: tallvenner og regnefortellinger

Mål

Elevene skal kunne:

  • Lese av enkel tabell.
  • Skrive tallene 0-5 med hjelpelinje.
  • Dele opp og sette sammen mengder opp til 5, med støtte i modell (Noomer).
  • Forklare med egne ord hvordan tallvenner henger sammen med noomer.
  • Knytte enkle regnefortellinger sammen med tallvenner.

Fokus

Denne uka introduseres elevene for en modell for tallvenner som du ser på bildet under. Du kan lese mer om tallvenner og modellen under ”Lurt å vite” lenger ned på denne siden.

Økt 1 denne uka er som vanlig en repetisjonsøkt. Vi foreslår at du repeterer Mattesnakk, tallene 1-5, før elevene begynner å jobbe på egen hånd i Mattestreker. Et forslag til en slik repetisjon finner du på økt-siden.

Den rike oppgaven i forrige uke (økt 4.4) var en introduksjon til tallvenner. Hvis du ikke har kommet helt i gang med de rike oppgavene ennå så anbefaler vi at du gjør økt 4.4 før du begynner på økt 2 denne uka.

Etter at elevene har fått jobbet med den rike oppgaven, er de klare til å starte på økt 2. Denne starter som vanlig med en øvingslab, og det ligger to videoer på økt-siden som viser ulike måter denne øvingslabben kan brukes på.

I økt 3 denne uka knyttes tallvenner til regnefortellinger. Den starter med samme øvingslab som i forrige økt, men nå skal labben brukes på en litt annen måte. Oppgavene i Mattestreker denne økta er ikke forventet at elevene skal klare alene. Vi anbefaler derfor at elevene gjør disse oppgavene i fellesskap. Du finner mer informasjon om både øvingslabben og Mattestreker på økt-siden.

Det er mye nytt for elevene denne uka, så den rike oppgaven i økt 4 vil være en enkel toglek med noomene. Denne leken handler om komponering av tall, og forsterker det de har jobbet med uka gjennom, i tillegg til å gi en fin introduksjon til temaet om relasjonstegn (< ,> , =) i neste uke.

Lurt å Vite

TALLVENNER

Tallvenner er som kjent tallpar som når de legges sammen blir til et annet bestemt tall. For eksempel så er 2 og 3 tallvenner til 5, og det samme er 4 og 1.

I Dragonbox Skole bruker vi to modeller for slike tallpar, og du kan se dem begge på bildene under.

Modellen til venstre kaller vi tallvenner og modellen til høyre kaller vi tallfakta.

Tallvenner er dermed en av modellene vi bruker til å visualisere helhet og deler som vi skrev om under ”Lurt å vite” den første uka. Mens vi de første ukae fokuserte vi på delen 1 (hvor mange 1’ere vi trenger for å bygge tallene), vil vi denne uka gå videre og se på større deler, feks delene 2 og 2 som utgjør helheten 4.

Det er hovedsakelig tre oppgavetyper elevene møter når de jobber med tallvenner.

  • Addisjon/pluss:

Her må elevene finne ut hva disse to tallene blir til sammen (bildet til venstre). På bildet til høyre ser du samme oppgave i noom-modell som vi jobbet med i forrige uke.

  • Subtraksjon/minus:

Her må elevene finne ut hvilken del som mangler for at helheten skal stemme (bildene til venstre). Øverste oppgave viser 3 – 1, og nederste oppgave viser 5 – 3. På bildene til høyre ser du de samme oppgavene i noom-modell.

  • Regnefortellinger:

Her skal elevene lage historier/regnefortellinger som passer til bildene, og deretter finne ut hvilke tallvenner som passer til disse historiene/regnefortellingene. Under ”Lurt å vite” i ukestema 7 kan du lese mer om regnefortellinger og matematisk modellering.

I tillegg til disse oppgavetypene vil elevene møte oppgaver der de skal fylle inn flere enn ett tall. Her står elevene friere fordi det er mange riktige svar på disse oppgavene. Du ser eksempel på slike oppgaver på bildene under.

Hjemmelekse

Denne uka er den siste uka vi har tallene 1-5 som tema, så det kan være fint å gi dem leksen fra uke 3 som en repetisjon (Mattesnakk side 12 – 21, de fem første tallene).

Det er flere måter å gi denne leksen på, og to forslag er som følger:

  • Gå gjennom sidene på skolen i samling, slik som beskrevet i økt 1. La leksen så være å fortelle foreldrene om det dere snakket om.

  • Gi i oppgave å finne ut hvordan man kan lage tallene ved å bygge dem opp av mindre tall. La elevene i samling fortelle hva de sammen med foreldrene har funnet ut av.

Et annet forslag er å sende hjem Mattestreker, hvis det er sider der de ikke rekker på skolen. Hvis du velger å sende hjem Mattestreker så anbefaler vi at du bruker de siste minuttene av timen til å gå gjennom alle oppgavene muntlig sammen med elevene (fortrinnsvis i samling). På denne måten blir oppgavene en slags repetisjon for elevene istedenfor at det føles som helt nytt stoff.

Det er også mulig å sende hjem nettbrettet. På nettbrettet kan de enten gjøre ferdig aktivitetene som hører til øktene denne uka, eller de kan spille DragonBox Numbers.

Et tips hvis du sender nettbrettene hjem er å la laderne være igjen på skolen. Erfaringsmessig er det ikke alle laderne som kommer tilbake på skolen hvis de er med hjem. For å sørge for at alle brettene er ladet, kan det være lurt å innarbeide en fast rutine med at elevene setter nettbrettene til lading hver morgen og deretter legger de i sekken når dagen er over.

< >