< Tilbake
Skriv Ut

Tema 28: Penger 1 – 20 kr (uten tierovergang)

Mål

Hovedmål:

  • Forklare hvordan verdien av en vare og vekslepenger er den samme som pengene man betalte med.

Fokus

Denne uken jobber elevene med det samme som vi gjorde i uke 19, men nå introduserer vi både 10-kroning og 20-kroning også. Det er fint å bruke ekte penger/pengekopier i tillegg til øvingslabbene når barna skal lære om disse myntene.

Å jobbe med penger opp til 20 forsterker forrige ukes tema som var addisjon og subtraksjon opp til 20 uten tierovergang. Også denne uken fortsetter vi arbeidet uten tierovergang.

Siden denne uken er en utvidelse av uke 19, følger her en repetisjon av det mest relevante fra teksten i uke 19:

«Det er to hovedfokus:

  • Å forstå verdien av myntene.

  • Å forstå at varer også har en verdi på lik linje med penger, og at den samlede summen av varer og penger gir noe vi har valgt å kalle "min formue" eller "verdien av det jeg har".

Det nederste av disse to punktene leder opp mot kjøp, salg og veksling. Målet er å få elevene til å forstå at verdien man har med seg inn i butikken er den samme som verdien man har med seg ut av butikken. Og motsatt: summen av verdiene som er i butikken før salget er den samme som summen av verdiene som er i butikken etter salget.»

Det er forståelsen av at en vare har en verdi på lik linje med en pengesum, og at det er verdien av varen sammen med verdien av pengesummen som gir den totale verdien man har når man går ut av butikken, som kan være vanskelig for elevene å forstå. Eller sagt med andre ord:

Sum av penger inn i butikken = sum av varer + penger ut av butikken

For å illustrere dette er det fint å bruke øvingslabben Sammenligning. Under ser du bilder som illustrerer hvordan du kan bruke den.

På den venstre sida har man pengene man har med seg inn i butikken/på handleturen.

På høyre side er det man skal ha med seg ut av butikken. Først kjøper man en vare.

Man kan bruke røntgenmaskinen for å se pengeverdien av varen man har kjøpt. Det er lurt å bruke denne i de første oppgavene. Etterhvert som elevene forstår dette er det lurt å få barna til å forestille seg pengeverdien selv, uten å bruke røntgenmaskinen som hjelp.

Er handelen ferdig eller skal vi ha igjen vekslepenger? Handelen er gyldig og både butikken og kunden er fornøyde når det er likt på begge sider. Da er det sånn at man har med seg den samme verdien ut av butikken som den man hadde med seg inn. Det kan hende noen elever føler det er "urettferdig" fordi butikken har flere penger nå enn i sted. Da er det viktig å presisere at butikken har solgt/"mistet" varen. Butikken har derfor mer verdier i penger, men mindre verdier i varer.

Det kan være lurt å bruke røntgenmaskinen til slutt for å vise at det er samme verdi på hver side.

Lag gjerne oppgaver til elevene i denne øvingslabben som de kan gjøre på nettbrettet sitt. Et eksempel er: "Ida kjøper en presang til Ole (bruk gjerne navn fra klassen). Hun har med seg 28 kroner inn i butikken og kjøper en gave som koster 3 kroner. Hvor mye penger får hun tilbake?" Be elevene vise oppgaven i øvingslabben.

Elevene kan gjerne jobbe i par med de første oppgavene, og deretter jobbe alene med noen nye oppgaver etterpå. Til slutt kan de jobbe i par igjen med noen helt nye oppgaver. Denne strategien (i par - alene - i par) gir et ekstra stort læringsutbytte hos elevene fordi de svake elevene først får litt hjelp til å komme i gang (samtidig som de sterkeste får øvd seg på å forklare), deretter får alle litt tid til å tenke gjennom noen oppgaver alene og blir dermed mer forberedt og har mer å bidra med når de så jobber i par igjen.

I økt 1 jobber elevene med å summere enten penger alene eller verdien av flere varer alene. Dette er første steget på veien for å forstå kjøps- og salgssituasjoner.

I økt 2 jobber elevene med å kunne summere verdien av både penger og varer sammen. Dette er andre steget på veien for å forstå kjøps- og salgssituasjoner.

I økt 3 jobber elevene med konkrete kjøps- og salgssituasjoner hvor temaet er å gi igjen veksel. I tillegg til øvingslabben Sammenligning er det en fin Vekslings-øvingslabb og også quizer med veksling som elevene kan prøve seg på.

Den rike oppgaven i økt 4 handler om å finne varer som tilsammen blir en forhåndsbestemt sum.

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Penger 1 – 20 kr (uten tierovergang): Hvor mye blir det tilsammen?

Mål

Elevene skal kunne:

  • Forklare verdien av de forskjellige myntene vi bruker.

  • Forklare at tallet på prislappen av en vare viser varens verdi.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: Penger

Vekslingsautomat: flere mynter: Med mynter 1, 5, 10 og 20

Vekslingsautomat: 2 varer: Med mynter 1, 5, 10 og 20

Mattestreker del 2: Penger 1 – 20 kr (uten tierovergang): Hvor mye blir det tilsammen?

Gardin: Tell penger.: Under 20

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag summen med færrest mulig mynter

Mengdelinje: x-9, x-8, x-7

To og to: Penger

Likninger: Sub og add uten tierovergang

Tallinje: Under 20

Tallninja: Under 40

Gardin: Tell penger.: Under 50

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag summen med færrest mulig mynter

Likninger: Sub og add uten tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Penger

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: flere mynter: Med mynter 1, 5, 10 og 20

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: 2 varer: Med mynter 1, 5, 10 og 20

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Penger 1 – 20 kr (uten tierovergang): Hvor mye blir det tilsammen?

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag summen med færrest mulig mynter

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: x-9, x-8, x-7

< Tilbake
Skriv Ut

To og to: Penger

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Sub og add uten tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Under 40

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Under 50

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag summen med færrest mulig mynter

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Sub og add uten tierovergang

Økt 2: Penger 1 – 20 kr (uten tierovergang): Verdi

Mål

Elevene skal kunne:

  • Forklare verdien av de forskjellige myntene vi bruker.

  • Forklare at tallet på prislappen av en vare viser varens verdi.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Sammenligning: Med noomer, penger, tall og gaver

Mattestreker del 2: Penger 1 – 20 kr (uten tierovergang): Verdi

Butikk: Sum av 2 priser (under 20)

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Sub og add uten tierovergang

Sammenlikning: Under 20

Gardin: Tell penger.: Under 20

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag summen med færrest mulig mynter

Likninger: Sub og add uten tierovergang

Butikk: Sum av 2 priser (under 20)

Gardin: Tell penger.: Under 20

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag summen med færrest mulig mynter

Noomer: Tiervenner

Likninger: Sub og add uten tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenligning: Med noomer, penger, tall og gaver

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Penger 1 – 20 kr (uten tierovergang): Verdi

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Sum av 2 priser (under 20)

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Sub og add uten tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag summen med færrest mulig mynter

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Sub og add uten tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Sum av 2 priser (under 20)

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag summen med færrest mulig mynter

< Tilbake
Skriv Ut

Noomer: Tiervenner

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Sub og add uten tierovergang

Økt 3: Penger 1 – 20 kr (uten tierovergang): Min formue (butikk)

Mål

Elevene skal kunne:

  • Vise at verdien av en vare og vekslepenger er den samme som pengene man betalte med.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Sammenligning: Med noomer, penger, tall og gaver

Vekslingsautomat: 1 vare: Med mynter 1, 5, 10 og 20

Bilder til smartboard: Bilde

Mattestreker del 2: Penger 1 – 20 kr (uten tierovergang): Min formue (butikk)

Butikk: Summen av 2 priser (under 20)

Tallninja: Under 40

Hundrerboksen: Under 21

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Sub og add uten tierovergang

Gardin: Tell penger.: Under 20

Likninger: Sub og add uten tierovergang

Hundrerboksen: Under 40

Likninger: Sub og add uten tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenligning: Med noomer, penger, tall og gaver

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: 1 vare: Med mynter 1, 5, 10 og 20

< Tilbake
Skriv Ut

Bilder til smartboard: Bilde

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Penger 1 – 20 kr (uten tierovergang): Min formue (butikk)

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Summen av 2 priser (under 20)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Under 40

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: Under 21

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Sub og add uten tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Sub og add uten tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: Under 40

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Sub og add uten tierovergang

Økt 4: Rik oppgave: Pengespill

Mål

Elevene skal kunne summere priser på forskjellige varer.

Ekstra utstyr

  • Spillekortene som du finner under fanen ”kopiperm og trykkemateriell” i lærerveiledningen. Kortene heter Pengespill. Ett sett med kort (alle arkene) holder til en gruppe med elever (3-4 stk på hver gruppe). Spillekortene må printes på tykkere papir eller du kan lime et ekstra ark bak på spillkortene slik at det ikke er mulig å se tallene gjennom arket. Det er også lurt å laminere dem så du kan bruke dem flere ganger (blant annet i uke 35). Klipp dem opp selv eller la elevene gjøre det.

Fokus

Beskrivelse

Her kommer først en kort beskrivelse. For en utfyllende beskrivelse klikk i den gule boksen til høyre.

Dette er et kortspill der elevene skal summere priser for å lage «gaver». Hver gave består av ett eller flere kort som tilsammen blir en forhåndsbestemt sum, for eksempel 20.

Vinneren er den som først har laget 5 gaver.

Rik oppgave: Pengespill

< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Pengespill

Introduksjon av oppgaven:

Elevene deles inn i grupper på 3-4 spillere i hver gruppe.

Hver gruppe får utdelt spillekortene sine.

Slik er spillets gang:

  • Bestem en sum som alle gavene skal ha, for eksempel 20 kroner.

  • Bland kortene godt.

  • Del ut 4 kort til hver spiller.

  • De kortene som er igjen legges i en bunke midt på bordet, med bildesiden ned mot bordet.

  • Elevene kan selv velge om de vil holde kortene sine på hånden (noen synes dette er vanskelig) eller legge kortene sine ned på bordet med bildsiden vendt oppover.

  • Spilleren til venstre for den som deler skal begynne. Deretter går spillet samme vei som klokka/sola.

  • Spilleren som begynner trekker først et kort. Deretter sjekker spilleren om hen har kort som til sammen blir 20 kroner. Isåfall legges disse kortene ned på bordet og hen har laget den første "gaven". Spilleren kan lage flere gaver hver gang hen har "turen".

  • Spilleren legger så ned et kort ved siden av bunka, med bildesiden opp. Hvis spilleren ikke har flere kort igjen på hånden, så fortsetter spillet videre til neste spiller. Spilleren vil få nytt kort igjen når det er hens tur og hen skal trekke et kort fra bunken.

  • Neste spiller trekker først et kort. Deretter fortsetter spilleren på samme måte som forrige spiller, men denne gangen har spilleren også lov til å bruke kortene som ligger ved siden av bunka når hen lager gaver.

  • Hvis spillerne som har "tur" ikke kan lage gaver etter å ha trukket et kort fra bunka, så legger han/hun et kort ved siden av bunka med bildesiden opp, og "turen" går videre til neste spiller.

  • Vinneren er den som først har laget 4 gaver. (Dette tallet kan justeres etter hva som passer best for elevene dine. Færre gaver gir kortere spilletid, og flere gaver gir lengre spilletid).

  • Når spillet er ferdig kan man enten spille en gang til med samme gruppe, eller skifte rundt på gruppene.

Lav inngangsterskel:

  • Forklar spillet.

  • Ta deretter frem 3 elever som får prøve å spille foran resten av klassen.

  • Rettled underveis.

Neste nivå:

  • Del elevene inn i grupper på 3-4 i hver gruppe.

  • Del ut ett sett med kort til hvert elevpar.

  • La elevene begynne med å blande kortene godt og dele dem ut. Sett deretter i gang spillet.

  • Etter å ha spilt noen omganger kan du dele klassen inn i andre grupper.

Åpen utgang:

  • La elevene lage sine egne spillekort. Eller la dem lage sitt helt egne spill, med egne regler. Test gjerne ut spillene de lager og ha en samtale om hvordan spillet fungerte. Hvordan lager man et spill? Hva er viktig å ha med? Er det lurt å teste ut spillet i praksis? Hvorfor?