< Tilbake
Skriv Ut

Tema 12: Mer om subtraksjon

Mål

Elevene skal kunne:

  • Løse likning med addisjon og subtraksjon, og tall under 5.
  • Vise sammenhengen mellom likning med subtraksjon, og enkel modell (terninger, streker).
  • Tolke enkel regnefortelling med subtraksjon, med støtte i likning.

Fokus

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Vårt forslag:

  • Denne uken skal elevene helst komme i mål med å automatisere subtraksjonsoppgaver opp til 5. Det kan derfor være fint å gi kopiark 175 og 176 som lekse. Denne leksen er også fin for foreldrene: Dette er veldig gjenkjennelig for dem og de kan dermed føle seg trygge på at elevene også lærer de "vanlig regning".

Alternativer:

  • Mattestreker er fin å gi som lekse hvis det er sider der de ikke rekker på skolen. De som er ferdige med alt kan enten få kopiark eller nettbrettet med seg hjem.

  • Nettbrettene er fine å sende hjem som lekse. På nettbrettet kan de enten gjøre ferdig aktivitetene som hører til øktene denne uka, eller de kan spille DragonBox Numbers eller andre spill.

Økt 1: Repetisjon: addisjon og subtraksjon med talloppgaver

Mål

Elevene skal kunne:

  • Løse likning med addisjon og subtraksjon, og tall under 5.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattestreker: repetisjon: regnefakta under 10

To og to: addisjoner og subtraksjoner (under 5)

To og to: addisjoner og subtraksjoner (under 5)

To og to: addisjoner og subtraksjoner (under 5)

To og to: addisjoner og subtraksjoner (under 5)

Likninger: repetisjon: regnefakta under 5

Likninger: Regnefakta under 10

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: små subtraksjoner og addisjoner

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: repetisjon: regnefakta under 10

< Tilbake
Skriv Ut

To og to: addisjoner og subtraksjoner (under 5)

< Tilbake
Skriv Ut

To og to: addisjoner og subtraksjoner (under 5)

< Tilbake
Skriv Ut

To og to: addisjoner og subtraksjoner (under 5)

< Tilbake
Skriv Ut

To og to: addisjoner og subtraksjoner (under 5)

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: repetisjon: regnefakta under 5

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Regnefakta under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: små subtraksjoner og addisjoner

Økt 2: '-' -tegnet: subtraksjon med fingre

Mål

Elevene skal kunne:

  • Vise sammenhengen mellom likning med subtraksjon, og enkel modell (terninger, streker).

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattestreker: Minus med finger

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Minus med finger

Økt 3: '-' -tegnet: subtraksjon med regnefortellinger og talloppgaver

Mål

Elevene skal kunne:

  • Tolke enkel regnefortelling med subtraksjon, med støtte i likning.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: Uformell subtraksjon: forskjell

Mattestreker: Minus og regnefortellinger

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Uformell subtraksjon: forskjell

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Minus og regnefortellinger

Økt 4: Rik oppgave: Magisk regnesirkel

Mål

Ekstra utstyr

  • Skriv ut arkene til høyre på denne siden, ett eksemplar til hver elev. I tillegg kan det være lurt å ha noen ekstra av hvert ark for de elevene som vil gjøre noen av arkene flere ganger.

  • Skrivesaker.

Fokus

Beskrivelse

Her kommer først en kort beskrivelse. For en utfyllende beskrivelse klikk i den gule boksen til høyre.

På bildet ser du en regnesirkel. I denne skal man regne seg gjennom sirkelen og deretter ende opp med samme tall som man startet med.

Rik oppgave: Magisk regnesirkel

Kopiperm: Magisk regnesirkel

< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Magisk regnesirkel

Introduksjon av oppgaven:

Tegn en regnesirkel på tavla, feks denne:

Skriv tallet 2 i den øverste sirkelen.

Spør elevene om hva de tror skal stå i den høyre sirkelen. Hvorfor? Be dem forklare.

Fortsett på samme måte med de to andre sirklene.

Når dere til slutt har fyllt ut den venstre sirkelen - stemmer det nå at det skal stå 2 på toppen? Hvorfor tror elevene at dette kalles en magisk regnesirkel?

Fortsett nå med flere eksempler der du starter i andre sirkler enn den øverste:

Avslutt med denne regnesirkelen:

Lav inngangsterskel:

La elevene jobbe individuelt eller i par.

Ark 184-186 passer bra å starte med.

Neste nivå:

På dette nivået kan elevene selv velge hvilket tall og hvor de vil begynne på regnesirkelen.

Det kan oppstå både høye tall og negative tall underveis på sirkelen. Hvis det oppstår negative tall er dette en god anledning til å forklare hva disse er. For noen elever holder det med informasjon om at negative tall er tall som er mindre enn 0, og deretter be dem prøve å starte med et annet tall i sirkelen. Andre elever forstår mer og kan få mer informasjon. Kanskje klarer noen å regne med negative tall i sirkelen?

La elevene få samme arket flere ganger hvis de ønsker det.

Ark 187-188 er fine å jobbe med på dette nivået. Legg merke til at ark 188 har andre tall som skal adderes og subtraheres.

Åpen utgang:

Hvorfor ender man alltid opp med det tallet man startet med? Har noen av elevene forstått hvordan den magiske regnesirkelen fungerer? Hva er magien med den?

ark 189 kan elevene prøve å sette inn egne verdier som skal adderes og subtraheres. Klarer de å finne magien slik at de ender opp med det tallet de begynte med etter å ha regnet seg gjennom en runde?

Det er mange måter å "løse gåten". Den ene måten er å alltid velge to og to inverse verdier, feks +2, -2 og +3, -3. En annen måte er å feks ha +6, -2, -1, -3. Uansett så må summen av alle verdiene til sammen bli 0.

Ark 190 er enda litt vanskeligere fordi det er flere felter å fylle ut. Prinsippet er likevel det samme, og arket gir rom for større variasjoner og kreative løsninger.

< Tilbake
Skriv Ut

Kopiperm: Magisk regnesirkel