Hovedmål:
Denne uka introduseres elevene litt mer grundig for mynter, penger og verdi. Det er to hovedfokus:
Å forstå verdien av myntene.
Å forstå at varer også har en verdi på lik linje med penger, og at den samlede summen av varer og penger gir noe vi har valgt å kalle "min formue" eller "verdien av det jeg har".
Det nederste av disse to punktene leder opp mot kjøp, salg og veksling. Målet er å få elevene til å forstå at verdien man har med seg inn i butikken er den samme som verdien man har med seg ut av butikken. Og det samme, verdiene som er i butikken før salget er de samme som verdiene som er i butikken etter salget.
I økt 1 jobber elevene med å summere enten penger eller verdien av flere varer. Dette er første steget på veien for å forstå kjøps- og salgssituasjoner.
I økt 2 jobber elevene med å kunne summere verdien av både penger og varer sammen. Dette er andre steget på veien for å forstå kjøps- og salgssituasjoner.
Veksling handler nettopp om å forstå at verdien av varene og pengene man har etter at man har handlet, skal være den samme som verdien av pengene man hadde før man handlet. En utfordring for noen av elevene vil være å forstå at varene kan "omformes" til penger – de har en pengeverdi.
I økt 2 foreslår vi å bruke øvingslabben Sammenligning. Man kan da ha penger på den ene siden, og penger + varer på den andre siden, og målet er selvfølgelig at det skal være likt mellom de to sidene. Likhet mellom sidene betyr at verdien av det man hadde med seg inn i butikken (venstre side) er den samme som verdien at det man har med seg ut av butikken (høyre side). Et tips er å bruke røntgenmaskinen over presangene. Da får man sett presangenes verdi i kroner.
I økt 3 jobber elevene med konkrete kjøps- og salgssituasjoner hvor temaet er å gi igjen veksel. Det er en Vekslings-øvingslabb og også fine quizer med veksling som elevene kan prøve seg på. Før de begynner å jobbe i boka så ligger det et bilde man kan bruke på Smartboarden. Bildet er av samme typen som de oppgavene elevene møter i Mattestreker. Det kan være lurt å gå gjennom dette bildet på Smartboarden før elevene prøver seg på egen hånd.
Den rike oppgaven i økt 4 handler også om penger, og målet er å lage en spareplan som skal følge gitte regler.
Elevene skal kunne:
*Forklare at tallet på prislappen av en vare viser varens verdi.
Elevene skal kunne:
Elevene skal kunne:
Elevene kan utforske ulike mynter og hvordan kombinasjoner av pengeverdier gir ulike pengesummer.
Penger/lekepenger/papirkopier av penger (ti kronestykker og en 5-kroning til hvert elevpar + noen ekstra).
Bilde av en sparegris til hvert elevpar.
Skrivesaker og skrivebok/blanke ark.
Her kommer først en kort beskrivelse. For en utfyllende beskrivelse klikk i den gule boksen til høyre.
Elevene skal jobbe i par. Hvert elevpar har ti kronestykker og én 5-kroning, og et bilde av en sparegris.
Elevene skal nå legge penger på sparegrisen for å oppnå en bestemt pengesum over tid. Oppgaven starter med bare kronestykker, men utvides til å gjelde 5-kroning og mer krevende oppgaver.
I denne oppgaven skal elevene deles i par og deretter jobbe med mynter. Hvert elevpar får ti kronestykker (og senere én 5-kroning). Parene skal jobbe med kombinasjoner av pengeverdier og pengesummer.
Det kan være lurt å begynne oppgaven med å spørre elevene om hva de vet om en sparegris. Er det noen elever som har en sparegris? Hva brukes den til?
Fortell elevene at sparegrisen de har fått utdelt er en veldig spesiell sparegris, den må nemlig ha minst 1 kr hver eneste dag.
Løs følgende oppgave i plenum og vis hvordan pengene legges på sparegrisen (pengene legges fysisk oppå arket med bilde av sparegrisen): «Dere skal spare 7 kroner på 5 dager. Hvordan kan en få til det? La oss lage en spareplan.» Her er poenget at siden sparegrisen må ha minst en krone hver dag, så er det bare to kroner som ikke er «låst». Disse kan legges på sparegrisen samme dag, slik at en får fordelingen 1 + 1 + 1 + 1 + 3, eller de kan fordeles på to dager, slik at en får fordelingen 1 + 1 + 1 + 2 + 2. Derfor er det bare to måter å løse denne oppgaven på. (En kan selvsagt si at for eksempel 2 + 2 + 1 + 1 +1 er en annen løsning fordi det er en annen rekkefølge, men få elevene med på at det er måter vi kan dele opp summen på vi skal se på, ikke hvilke rekkefølge det skjer i).
Still gjerne kontrollspørsmål som «hadde vi kunne spart 7 kroner på 5 dager om vi kun hadde hatt to kronestykker og en 5-kroning?» Dette går altså ikke siden sparegrisen må ha minst en krone hver dag.
Nå skal elevene finne ut hvordan de kan spare 10 kroner på en uke.
Repeter hvor mange dager det er i en uke.
Minn elevene på at sparegrisen må ha minst en krone hver dag.
La elevene nå få utforske den nye situasjonen ved å jobbe som ovenfor.
Målet er at de skal finne antall mulige måter å spare på.
Hvilke muligheter har de for å spare ti kroner på en uke nå? Går det an?
På hvor mange måter kan de spare 10 kroner på 5 dager?
Hvis det er tid kan de kan også lage oppgaver til hverandre.