< Tilbake
Skriv Ut

Tema 20: Tallene fra 6 til 9: Subtraksjon med 5 som base

Mål

Hovedmål:

  • Forklare hvordan subtraksjon kan handle om å ta vekk noe, eller å finne forskjellen mellom noe.

Fokus

Denne uka er temaet noe av det samme som i uke 13 og 17 (5 + x), men denne gangen er temaet subtraksjon. Elevene skal jobbe subtraksjon i området 6-9, hvor man enten trekker fra 5 eller hvor svaret blir 5. Typiske oppgaver er:

  • 6 – 1 =

  • 6 – 5 =

  • 7 – 2 =

  • 7 – 5 =

og så videre.

På samme måte som tidligere jobber elevene på følgende måte:

  • Noomer (kutte av), noommodell (sammenligne med usynlig noom) og sammenhengen mellom disse.

  • Tallvennemodell.

  • Enkelboksen.

  • Andre represenatsjoner som fingre.

  • Noomodell og tallvennemodell sammen med bilder og likninger.

Elevene får modellene som er knyttet opp mot konkreter (noomene eller øvingslabber). Etterpå jobber man med sammenhengene mellom modellene, og disse settes så sammen med bilder (matematisk modellering) og talluttrykk.

I økt 1 jobber elevene med støtte i noomer og noommodell. Oppgavedel A handler om hva som skjer når man kutter av noomer, men oppgavedel B handler om hva som skjer når man sammenligner noomer (noommodell). I oppgavedel C trekkes de to sammen, og elevene skal se sammenhengen mellom å kutte av og å sammenligne. Det kan virke ganske intuitivt for oss voksne, men noen elever forstår ikke dette av seg selv. Det er derfor viktig å jobbe godt denne sammenhengen slik at alle elevene forstår dette.

I økt 2 jobber elevene med tallvennemodellen, enkelboksen og fingre.

I økt 3 jobber elevene med tallvennemodell og noommodell sammen med bilder og talluttrykk. Når elevene skal på en konkret situasjon (i dette tilfellet et bilde) og deretter knytte en modell til bildet, kalles dette matematisk modellering. Denne økten er det også 4 ekstra bilder til Smartboarden, lignende de som er i Mattestreker. Disse er fine snakke om i plenum sammen med elevene før de begynner å jobbe i boka. La elevene selv prøve å finne ut hva som er spørsmålet i bildet, og la dem deretter prøve å lage en noommodell og en tallvennemodell som passer til bildet.

I den rike oppgaven i økt 4 skal elevene bruke noomene til å lage subtraksjonsstykker.

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Tallene fra 6 til 9: Subtraksjon med noomer

Mål

Elevene skal kunne:

  • Dekomponere mengder under 10, med støtte i modell (noomer).

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: Tallene 6-9 med 5 som base

Tallrepresentasjoner: Med tall, noomer, noommodell, enkelboks og usynlig noom.

Mattestreker del 2: Tallene fra 6 til 9: Subtraksjon med noomer

Butikk: 1 vare - Hvor mye har jeg igjen? (5)

Tallvenner: Under 10

Tallfakta: x-y=5 eller x-1

Likninger: Subtraksjon med noomer x-1 og x-5

Noom modell: modell til likning: Subtraksjon under 6

Tallskriving: 6 til 9

Puslespill: 10-venner

Butikk: 2 varer - Hvor mye har jeg igjen? (10)

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: x-5 eller x-1

Tallninja: Under 10

Gardin: Tell penger.: Under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Tallene 6-9 med 5 som base

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Med tall, noomer, noommodell, enkelboks og usynlig noom.

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Tallene fra 6 til 9: Subtraksjon med noomer

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: 1 vare - Hvor mye har jeg igjen? (5)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Tallfakta: x-y=5 eller x-1

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Subtraksjon med noomer x-1 og x-5

< Tilbake
Skriv Ut

Noom modell: modell til likning: Subtraksjon under 6

< Tilbake
Skriv Ut

Tallskriving: 6 til 9

< Tilbake
Skriv Ut

Puslespill: 10-venner

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: 2 varer - Hvor mye har jeg igjen? (10)

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: x-5 eller x-1

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Under 10

Økt 2: Tallene fra 6 til 9: Subtraksjon med tallvennemodell, enkelboks og fingre

Mål

Elevene skal kunne:

  • Forklare med egne ord hvordan subtraksjon får tallene i tallvennenes modell til å henge sammen.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Noomfortellinger -6: Historien om Hex

Tallvenner: Med noomer

Mengdelinje: Med epler, noomer, tall og subtraksjonsrør til høyre og venstre

Mattestreker del 2: Tallene fra 6 til 9: Subtraksjon med tallvennemodell, enkelboks og fingre

Tallvenner: x-1

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: x-5 eller x-1

Noom modell: modell til likning: Subtraksjon under 9

Puslespill: 5-venner

Butikk: Sum av 2 priser (under 10)

Likninger: Addisjon under 10

Mengdelinje: Under 9

Tallvenner: x-5 eller x-1

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: x-5 eller x-1

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: x-5 eller x-1

< Tilbake
Skriv Ut

Noomfortellinger -6: Historien om Hex

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Med noomer

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Med epler, noomer, tall og subtraksjonsrør til høyre og venstre

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Tallene fra 6 til 9: Subtraksjon med tallvennemodell, enkelboks og fingre

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: x-1

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: x-5 eller x-1

< Tilbake
Skriv Ut

Noom modell: modell til likning: Subtraksjon under 9

< Tilbake
Skriv Ut

Puslespill: 5-venner

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Sum av 2 priser (under 10)

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Addisjon under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Under 9

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: x-5 eller x-1

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: x-5 eller x-1

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: x-5 eller x-1

Økt 3: Tallene fra 6 til 9: Subtraksjon med regnefortellinger

Mål

Elevene skal kunne:

  • Gi eksempler på subtraksjonsfortellinger som handler om forskjell (for mengder under 10).

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: Subtraksjonsfortelling

Tallvenner: Med fniser

Noom modell: avansert: Vertikale noommodeller

Bilder til smartboard: Bilde

Mattestreker del 2: Tallene fra 6 til 9: Subtraksjon med regnefortellinger

Mengdelinje: Subtraksjon under 9

Tallfakta: x-5 eller x-1

Tallskriving: 6 og 7

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: x-5 eller x-1

Puslespill: 6-venner

Fingre: Under 9

Butikk: Sum av 2 priser (under 10)

Tallvenner: x-5 eller x-1

Tallninja: Under 10

Gardin: Tell penger.: Under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Subtraksjonsfortelling

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Med fniser

< Tilbake
Skriv Ut

Noom modell: avansert: Vertikale noommodeller

< Tilbake
Skriv Ut

Bilder til smartboard: Bilde

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Tallene fra 6 til 9: Subtraksjon med regnefortellinger

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Subtraksjon under 9

< Tilbake
Skriv Ut

Tallfakta: x-5 eller x-1

< Tilbake
Skriv Ut

Tallskriving: 6 og 7

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: x-5 eller x-1

< Tilbake
Skriv Ut

Puslespill: 6-venner

< Tilbake
Skriv Ut

Fingre: Under 9

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Sum av 2 priser (under 10)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: x-5 eller x-1

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Under 10

Økt 4: Rik oppgave: Mine egne subtraksjonsstykker

Mål

Elevene kan subtrahere med tallene mellom 6 og 9, og de kan lage egne subtraksjonstykker.

Ekstra utstyr

  • Noomer (hvert elevpar trenger noomene 1-9 og en ekstra 3´er).

  • Skrivesaker og blanke ark/skrivebok.

Fokus

Beskrivelse

Her kommer først en kort beskrivelse. For en utfyllende beskrivelse klikk i den gule boksen til høyre.

Elevene skal jobbe i par. Hvert elevpar har noomene 1-6.

Elevene skal nå jobbe sammen for å øve på ulike tallkombinasjoner som gir 6.

Oppgaven bygges opp i vanskelighetsgrad og kompleksitet. Etter hvert skal elevene bruke aktiviteten til å lage egne subtraksjonstykker.

Rik oppgave: Mine egne subtraksjonsstykker

< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Mine egne subtraksjonsstykker

Introduksjon av oppgaven:

I denne oppgaven skal elevene deles i par og deretter jobbe med noomene. Hvert elevpar får et sett med noomene 1-6 og en ekstra 3´er.

Parene skal jobbe med tallkombinasjoner, og etter hvert med å lage egne subtraksjonstykker.

Lav inngangsterskel:

  • Del ut noomene til hvert elevpar.

  • Fortell elevene at de nå skal utfordre hverandre etter tur. Tanken er at de skal gjøre som følger:

    • Legg 6'er noomen til side (den skal senere brukes som referanse, slik at de kan evaluere svarene sine og se om det blir riktig).

    • Elev 1 lukker øynene.

    • Elev 2 velger en av noomene 1-5 og gjemmer den i den ene hånda si.

    • Nå åpner elev 1 øynene sine, og elev 2 viser noomen i hånda.

    • Nå skal elev 2 finne ut hvilken noom som mangler for å lage en 6´er. Når eleven har bestemt seg så trekker eleven noomen og sjekker om det stemmer ved å sette sammen de to noomene og måle med 6´eren.

  • Elevene bytter på å være ‘elev 1’ og ‘elev 2’.

Neste nivå:

  • Elevene fortsetter aktiviteten som beskrevet over, men nå skal de i tillegg skrive ned regnestykket som aktiviteten illustrerer.

  • Et eksempel: Elev 1 velger en 4´er noom. Elev 2 finner ut at det er 2 som mangler. Nå skal elev 2 produsere regnestykket 6 – 4 = 2 som akkurat dette hendelsesforløpet illustrerer. Elev 2 skal skrive dette regnestykket på et ark.

  • Fortsett videre på samme måte.

  • Utfordre eleven på å finne hvor mange ulike regnestykker (med subtraksjon) det er mulig å lage med 6 brikker.

Åpen utgang:

  • Del ut noomene 7-9 og en ekstra 4´er til hvert elevpar.

  • Aktiviteten gjentas som over, men nå med 9´er noomen som referanse (noomene 1-8 kan trekkes).

  • De elevene som kommer langt, kan forsøke å finne ut hvor mange regnestykker med subtraksjon det går an å lage med 9 brikker.

  • Når de har funnet ut hvor mange regnestykker med subtraksjon det går an å lage med noomene 1-5 og 1-8, kan de nå finne ut hvor mange det går an å lage hvis de har noomene 1-6 og deretter 1-7?