< Tilbake
Skriv Ut

Tema 25: Tallet 10: Tiervenner

Mål

Hovedmål:

  • Automatisere alle tallvennene til 10 (tiervenner) og kunne bruke disse for å løse addisjons- og subtrakssjonsoppgaver med tallet 10.

Fokus

Denne uka introduseres elevene for tallet 10. De skal også automatisere tiervennene.

I tillegg til noomstavene, Historien om Deka og øvingslabbene, er det fint å bruke hendene til dette formålet. Hvis en elev viser tallet 8 med fingrene sine, så er det 2 fingre som ikke er oppe. Det betyr at 8 + 2 = 10, siden vi har 10 fingre. Bruke gjerne fingrene på denne måten til å automatisere tiervennene.

I økt 1 jobber elevene med tiervenner med fingrene som modell.

I økt 2 jobber elevene med tiervenner med enkelboksen som modell.

I Økt 3 jobber elevene med tiervenner med noomene som modell (sammen med et bilde fra boka Historien om Deka). I tillegg er det en side med tallvennemodellen.

I den rike oppgaven i økt 4 jobber elevene også med tiervenner, da i form av et kortspill.

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Tiervenner: Fingre

Mål

Elevene skal kunne:

  • Visualisere med fingrene hvilken subtraksjonsstrategi er mest effektiv (telle opp eller ned) med fokus på tiervenner.

  • Forklare hvorfor tallenes rekkefølge i addisjonsoppgaver med tiervenner er uten betydning.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: Tallet 10

Tallrepresentasjoner: Med tall, noomer, noommodell, fingre, terninger, penger, enkelboks og usynlig noom

Mattestreker del 2: Tiervenner: Fingre

Tallfakta: Under 10

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: 10-x

To og to: Under 10

Likninger: 10-x

Noomer: 10-x

Mengdelinje: 10-x

Tallmønstre: Sortere tall (tiere)

Tallfakta: Under 10

Likninger: 10-x og 10+x

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Tallet 10

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Med tall, noomer, noommodell, fingre, terninger, penger, enkelboks og usynlig noom

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Tiervenner: Fingre

< Tilbake
Skriv Ut

Tallfakta: Under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: 10-x

< Tilbake
Skriv Ut

To og to: Under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: 10-x

< Tilbake
Skriv Ut

Noomer: 10-x

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: 10-x

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sortere tall (tiere)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallfakta: Under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: 10-x og 10+x

Økt 2: Tiervenner: Enkelboksen

Mål

Elevene skal kunne:

  • Visualisere med fingrene hvilken subtraksjonsstrategi er mest effektiv, små eller store trekk (telle opp eller ned) med fokus på tiervenner.

  • Forklare hvorfor tallenes rekkefølge i addisjonsoppgaver med tiervenner er uten betydning.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: 1 til 10 med noomer

Mengdelinje: Med noomer, tall og subtraksjonsrør til høyre og venstre

Mattestreker del 2: Tiervenner: Enkelboksen

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: 10-x

To og to: Under 10

Sammenligning: Likninger

Likninger: 10-x

Tallinje: Under 15

Tallninja: Under 20

Tallfakta: Under 10

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: 10-x

Gardin: Tell penger.: Under 40

Likninger: 10-x og 10+x

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: 1 til 10 med noomer

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Med noomer, tall og subtraksjonsrør til høyre og venstre

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Tiervenner: Enkelboksen

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: 10-x

< Tilbake
Skriv Ut

To og to: Under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenligning: Likninger

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: 10-x

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Under 15

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Tallfakta: Under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: 10-x

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Under 40

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: 10-x og 10+x

Økt 3: Tiervenner: Tallvennemodellen

Mål

Elevene skal kunne:

  • Forklare hvordan tallet 10 henger sammen med de to andre tallene i tallvennenes modell.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Noomfortellinger -10: Historien om Deka

Mattesnakk: Oppgave med tiervenner

Mattesnakk: Løsning på tiervenn-oppgaven

Tallvenner: Med noomer

Mattestreker del 2: Tiervenner: Tallvennemodellen

Tallfakta: 10+x

To og to: Under 10

Tallvenner: 10-x

Tallmønstre: Sortere tall (under 10)

Sammenligning: Likninger

Sammenlikning: Under 10

Likninger: Under 10

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: 10-x

Tallmønstre: Sortere tall (under 20)

Tallfakta: 10+x

Likninger: Under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Noomfortellinger -10: Historien om Deka

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Oppgave med tiervenner

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Løsning på tiervenn-oppgaven

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Med noomer

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Tiervenner: Tallvennemodellen

< Tilbake
Skriv Ut

Tallfakta: 10+x

< Tilbake
Skriv Ut

To og to: Under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: 10-x

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sortere tall (under 10)

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenligning: Likninger

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: 10-x

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sortere tall (under 20)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallfakta: 10+x

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Under 10

Økt 4: Rik oppgave: Kortspillet tierstikk

Mål

Elevene skal kunne tiervennene.

Ekstra utstyr

  • Spillekortene som du finner til høyre. Spillekortene klippes opp, og hver elev får ett sett med spillkort. Spillkortene må printes på tykkere papir eller du kan lime et ekstra ark bak på spillkortene slik at det ikke er mulig å se tallene gjennom arket. Det er også lurt å laminere dem. Elevene kan med fordel klippe kortene selv.

Fokus

Beskrivelse

Her kommer først en kort beskrivelse. For en utfyllende beskrivelse klikk i den gule boksen til høyre.

Dette er et kortspill der elevene skal ta stikk. Hvert stikk består av to kort som tilsammen blir 10.

Vinneren er den som først er tom for kort.

Rik oppgave: Kortspillet tierstikk

Kopiperm: Spillekort til tierstikk

< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Kortspillet tierstikk

Introduksjon av oppgaven:

Hver elev får ett ark med tallkort/spillekort som den klipper opp.

Elevene deles inn i grupper på 3-4 spillere i hver gruppe.

Hver elev tar med seg sitt sett med spillekort, og deretter blander alle elevene på en gruppe kortene sine godt.

Slik er spillets gang:

  • Bland kortene godt.

  • Del ut alle kortene slik at alle spillerne har like mange kort hver.

  • Elevene kan godt legge kortene sine ned på bordet med tallenen opp, slik at alle kan se dem.

  • Spilleren til venstre for den som deler skal begynne. Deretter går spillet samme vei som klokka/sola.

  • Spilleren som begynner legger ut ett kort på bordet.

  • Nå må neste spiller sjekke om den kan ta et stikk. Et stikk tar man ved å legge et kort oppå kortet på bordet, slik at de to kortene til sammen blir 10. Eleven må derfor først sjekke om den har tallvennen til kortet på bordet blant kortene sine.

  • Hvis eleven kan ta et stikk så tar hen disse to kortene og legger ved siden av seg. Deretter legger hen ut et kort og turen går videre.

  • Hvis eleven ikke kan ta et stikk så sier eleven pass og turen går videre.

  • Slik fortsetter elevene helt til alle kortene er brukt opp.

  • Vinneren er den som først blir ferdig med alle kortene sine (ikke har flere kort igjen på hånden).

Lav inngangsterskel:

  • Forklar spillet.

  • Ta deretter frem 3 elever som får prøve å spille foran resten av klassen.

  • Rettled underveis.

Neste nivå:

  • Del ut ett sett med kort til hvert elevpar.

  • Del elevene inn i grupper på 3-4 i hver gruppe.

  • La elevene begynne med å blande kortene godt og dele dem ut. Sett deretter i gang spillet.

  • Snakk gjerne strategisk med elevene underveis. Hvorfor skal kortene blandes godt? På hvilke måter kan kortene blandes? Hva er lurt å spille ut? Hvordan liker elevene å dele ut kortene?

  • Etter å ha spilt noen omganger kan du dele klassen inn i andre grupper.

Åpen utgang:

  • La elevene lage sine egne spillekort! Eller sitt helt egne spill, med egne regler!
< Tilbake
Skriv Ut

Kopiperm: Spillekort til tierstikk