< Tilbake
Skriv Ut

Tema 8: Uformell subtraksjon (uten '-' -tegnet)

Mål

Elevene skal kunne:

  • Dekomponere mengder under fem, med støtte i modell (noomer).
  • Tolke enkel regnefortelling med subtraksjon, med støtte i bilde og modell (tallvenner).
  • Forklare med egne ord hvordan subtraksjon får tallene i tallvennenes modell til å henge sammen.
  • Tolke enkel regnefortelling med subtraksjon, med støtte i bilde.

Fokus

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Vårt forslag:

  • Mattesnakk side 72 (regnefortelling med endring: ballonger som sprekker) og side 70 (regnefortellinger med forskjell).

Fokus: Hvordan henger bilde-fortellingen sammen med tallvennene og noom-modellene. (Ikke "-"-tegnet eller likninger.)

Alternativer:

  • Mattestreker er fin å gi som lekse hvis det er sider der de ikke rekker på skolen. De som er ferdige med alt kan enten få kopiark eller nettbrettet med seg hjem.

  • Nettbrettene er fine å sende hjem som lekse. På nettbrettet kan de enten gjøre ferdig aktivitetene som hører til øktene denne uka, eller de kan spille DragonBox Numbers eller andre spill.

Økt 1: Uformell subtraksjon: dekomponering av noomer

Mål

Elevene skal kunne:

  • Dekomponere mengder under fem, med støtte i modell (noomer).

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Tallrepresentasjoner: Usynlig noom

Sammenligning: Likninger med terninger

Mattestreker: Uformell subtraksjon

Likninger: Differanser med noomer opp til 5

Likninger: Differanser med noomer opp til 5

Puslespill: Puslespill med noomer opp til 4

Puslespill: Puslespill med noomer opp til 5

Sammenlikning: Sammenligne tall mindre enn 5

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Usynlig noom

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenligning: Likninger med terninger

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Uformell subtraksjon

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Differanser med noomer opp til 5

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Differanser med noomer opp til 5

< Tilbake
Skriv Ut

Puslespill: Puslespill med noomer opp til 4

< Tilbake
Skriv Ut

Puslespill: Puslespill med noomer opp til 5

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Sammenligne tall mindre enn 5

Økt 2: Uformell subtraksjon: ta bort og ukjent del med tallvenner og regnefortellinger

Mål

Elevene skal kunne:

  • Tolke enkel regnefortelling med subtraksjon, med støtte i bilde og modell (tallvenner).
  • Forklare med egne ord hvordan subtraksjon får tallene i tallvennenes modell til å henge sammen.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: Regnefortelling: Ballonger som sprekker

Tallvenner: Modellering med tallvenner

Mattestreker: Uformell subtraksjon: ta bort, ukjent del

Tallvenner: Subtraksjon: tallvenner til 3

Tallvenner: Subtraksjon: tallvenner til 5

Tallvenner: Subtraksjon: tallvenner til 5

Tallvenner: Subtraksjon: tallvenner til 10

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Regnefortelling: Ballonger som sprekker

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Modellering med tallvenner

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Uformell subtraksjon: ta bort, ukjent del

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Subtraksjon: tallvenner til 3

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Subtraksjon: tallvenner til 5

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Subtraksjon: tallvenner til 5

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Subtraksjon: tallvenner til 10

Økt 3: Uformell subtraksjon: sammenligning med noomer og regnefortellinger

Mål

Tolke enkel regnefortelling med subtraksjon, med støtte i bilde.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: Uformell subtraksjon: forskjell

Mattestreker: Modeller og regnefortellinger

Noom modell: avansert: Modeller og regnefortellinger

Tallninja: Tallninja til 5

Gardin: Mengdetelling: Automatisert mengdetelling til 5

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Uformell subtraksjon: forskjell

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Modeller og regnefortellinger

< Tilbake
Skriv Ut

Noom modell: avansert: Modeller og regnefortellinger

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tallninja til 5

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Mengdetelling: Automatisert mengdetelling til 5

Økt 4: Rik oppgave: Flytte på brikker

Mål

Ekstra utstyr

  • Tellebrikker eller andre runde og flate ting, for eksempel runde Ritz-kjeks eller runde LoveHearts-drops. Ca 10 stk til hver elev.

Fokus

Beskrivelse

Her kommer først en kort beskrivelse. For en utfyllende beskrivelse klikk i den gule boksen til høyre.

Denne oppgaven handler om å lage en figur av runde brikker, og deretter flytte færrest mulig brikker for å lage en ny figur.

Rik oppgave: Flytte på brikker

< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Flytte på brikker

Denne oppgaven handler om å lage en figur av runde brikker, og deretter flytte færrest mulig brikker for å lage en ny figur.

Introduksjon av oppgaven:

Del ut 10 brikker, kjeks eller andre runde og flate ting til hver elev.

Tegn denne figuren på tavla.

Be elevene lage den figuren du har tegnet på tavla med de runde brikkene sine.

Lav inngangsterskel:

De elevene som syntes det var litt vanskelig å lage figuren med brikkene sine kan få i oppgave å lage andre figurer med brikkene sine. Her kommer to eksempler:

Neste nivå:

Når elevene klarer å lage figurer med brikkene er de klare for dette nivået.

OPPGAVE 1:

Be elevene igjen lage en pyramide med brikkene sine:

Tegn denne figuren på tavla:

Elevene skal nå prøve å lage denne figuren med sine egne brikker ved å flytte på noen av brikkene i pyramiden.

La flere elever komme opp og vise løsningen sin.

La elevene prøve samme oppgave en gang til (de starter med pyramiden), men denne gangen er det kun lov til å flytte på 2 av brikkene.

LØSNING:

OPPGAVE 2:

Be elevene igjen lage en pyramide med brikkene:

Tegn denne figuren på tavla:

Elevene skal nå prøve å lage denne figuren med sine egne brikker ved å flytte på færrest mulig av brikkene i pyramiden.

La flere av elevene få komme opp å vise løsningen sin.

Har noen klart å flytte på bare 2 brikker? Hvis ikke kan de gjøre oppgaven en gang til, men nå er det bare lov til å flytte på 2 av brikkene.

LØSNING

Åpen utgang:

Hva skjer om man lager en større pyramide, sånn som denne?

Hvor mange brikker må man flytte for å snu den opp-ned?

Hva med en enda større pyramide med 5 brikker i bunnen. Hva skjer da?

La elevene få utforske disse oppgavene fritt.