Elevene skal kunne:
Vårt forslag:
Fokus: Hvordan henger bilde-fortellingen sammen med tallvennene og noom-modellene. (Ikke "-"-tegnet eller likninger.)
Alternativer:
Mattestreker er fin å gi som lekse hvis det er sider der de ikke rekker på skolen. De som er ferdige med alt kan enten få kopiark eller nettbrettet med seg hjem.
Nettbrettene er fine å sende hjem som lekse. På nettbrettet kan de enten gjøre ferdig aktivitetene som hører til øktene denne uka, eller de kan spille DragonBox Numbers eller andre spill.
Elevene skal kunne:
Elevene skal kunne:
Tolke enkel regnefortelling med subtraksjon, med støtte i bilde.
Her kommer først en kort beskrivelse. For en utfyllende beskrivelse klikk i den gule boksen til høyre.
Denne oppgaven handler om å lage en figur av runde brikker, og deretter flytte færrest mulig brikker for å lage en ny figur.
Denne oppgaven handler om å lage en figur av runde brikker, og deretter flytte færrest mulig brikker for å lage en ny figur.
Del ut 10 brikker, kjeks eller andre runde og flate ting til hver elev.
Tegn denne figuren på tavla.
Be elevene lage den figuren du har tegnet på tavla med de runde brikkene sine.
De elevene som syntes det var litt vanskelig å lage figuren med brikkene sine kan få i oppgave å lage andre figurer med brikkene sine. Her kommer to eksempler:
Når elevene klarer å lage figurer med brikkene er de klare for dette nivået.
OPPGAVE 1:
Be elevene igjen lage en pyramide med brikkene sine:
Tegn denne figuren på tavla:
Elevene skal nå prøve å lage denne figuren med sine egne brikker ved å flytte på noen av brikkene i pyramiden.
La flere elever komme opp og vise løsningen sin.
La elevene prøve samme oppgave en gang til (de starter med pyramiden), men denne gangen er det kun lov til å flytte på 2 av brikkene.
LØSNING:
OPPGAVE 2:
Be elevene igjen lage en pyramide med brikkene:
Tegn denne figuren på tavla:
Elevene skal nå prøve å lage denne figuren med sine egne brikker ved å flytte på færrest mulig av brikkene i pyramiden.
La flere av elevene få komme opp å vise løsningen sin.
Har noen klart å flytte på bare 2 brikker? Hvis ikke kan de gjøre oppgaven en gang til, men nå er det bare lov til å flytte på 2 av brikkene.
LØSNING
Hva skjer om man lager en større pyramide, sånn som denne?
Hvor mange brikker må man flytte for å snu den opp-ned?
Hva med en enda større pyramide med 5 brikker i bunnen. Hva skjer da?
La elevene få utforske disse oppgavene fritt.