Tema 29: Dobbelt, halvpart og nesten dobbelt opp til 20

Mål

Hovedmål:

  • Forklare hva dobling betyr.

  • Forklare hva halvering betyr.

  • Komme med konkrete eksempler av dobling og halvering med tall under 20.

Fokus

Denne uken skal elevene lære om konseptene dobbelt, halvpart og nesten dobbelt.

Det er meningen at elevene ikke bare skal lære om dobling og halvering av tall, men også lære seg selve begrepene og ulik bruk av dem. For tallene under 20 er det viktig å automatisere doblinger og halveringer.

Vi bruker ulike representasjoner for å vise dobling og halvering, for eksempel enkelbokser og dobbelbokser, fingre og noomer..

Ved dobling er det lurt å vise at man for eksempel kan tenke på 6 + 6 som 5+1 og 5+1. Vi samler så 5-erne til 10 og 1-erne til 2.

Halvering er det motsatte av dobling, så det er fint å se dobling og halvering i sammenheng – når vi halverer så gjør vi det motsatte av å doble. Begynn gjerne med noomene i øvingslabben Tallrepresentasjoner. Lag for eksempel 16 av en 10-er og en 6-er. Vis at når man halverer 16 så halverer man både 10-eren og 6-eren. Da får man en 5-er og en 3-er som tilsammen blir 8.

I økt 1 og økt 2 introduserer vi en matematisk måte å skrive dobbelt og halv, nemlig

Det er ikke meningen at elevene skal lære om multiplikasjon og divisjon. Det er likevel fint for elevene å ha møtt disse tegnene når de om noen år skal begynne med. Men obs: introduser tegnene kun som matematikkspråk. Som det står i oppgaveteksten: "Dette er måten vi skriver dobbelt og halvpart på matematikkspråket."

Tips til dobling: En fin representasjon for dobling er fingrene. Det er veldig fint å bruke hendene til å se dobling fordi hendene har en naturlig inndeling i 5 og 5.

  • Ta en elev frem og be han/henne vise feks 7 på fingrene.

  • Lag 7 på dine egne fingre også.

  • Vis at de to fulle hendene (elevens og lærerens) blir 10, og at de to andre hendene blir 4 til sammen. Så da har vi en 10-er og en 4-er, og det blir 14.

  • Sett elevene sammen i par, og be dem lage en dobling, feks 8+8. Når alle har fått det til, be dem lage en annen dobling, feks 6+6. Fortsett slik at alle elevene har gjort alle doblingene med fingrene.

  • Nå kommer det viktigste punktet: La elevene jobbe én og én. Be dem lage feks 6 på fingrene. Be dem nå om å forestille seg at de har en til 6-er. Hvordan blir det da? Gjenta dette til alle klarer å forestille seg dette.  

I økt 1 jobber elevene med å finne det dobbelte av både figurer, tall og noomer.

I økt 2 jobber elevene med å finne halvparten av både figurer og dobbeltbokser. Dobbeltboksen er bare 5 i høyden, så for eksempel 8 blir to 4-ere. Du finner dobbeltboksen til høyre i øvingslabben Tallrepresentasjoner (nedenfor der du tar ut enkelbokser).

I økt 3 jobber elevene med nesten dobbelt. Dette er mest av alt en regnestrategi. For eksempel så kan man regne 7+8 som 7+7+1 (eller tilsvarende 8+8-1).

Den rike oppgaven i økt 4 handler også om dobling, og elevene skal selv velge regneart for å komme nærmest 20.

Lurt å Vite

Hjemmelekse

< >