< Tilbake
Skriv Ut

Tema 29: Dobbelt, halvpart og nesten dobbelt opp til 20

Mål

Hovedmål:

  • Forklare hva dobling betyr.

  • Forklare hva halvering betyr.

  • Komme med konkrete eksempler av dobling og halvering med tall under 20.

Fokus

Denne uken skal elevene lære om konseptene dobbelt, halvpart og nesten dobbelt.

Det er meningen at elevene ikke bare skal lære om dobling og halvering av tall, men også lære seg selve begrepene og ulik bruk av dem. For tallene under 20 er det viktig å automatisere doblinger og halveringer.

Vi bruker ulike representasjoner for å vise dobling og halvering, for eksempel enkelbokser og dobbelbokser, fingre og noomer..

Ved dobling er det lurt å vise at man for eksempel kan tenke på 6 + 6 som 5+1 og 5+1. Vi samler så 5-erne til 10 og 1-erne til 2.

Halvering er det motsatte av dobling, så det er fint å se dobling og halvering i sammenheng – når vi halverer så gjør vi det motsatte av å doble. Begynn gjerne med noomene i øvingslabben Tallrepresentasjoner. Lag for eksempel 16 av en 10-er og en 6-er. Vis at når man halverer 16 så halverer man både 10-eren og 6-eren. Da får man en 5-er og en 3-er som tilsammen blir 8.

I økt 1 og økt 2 introduserer vi en matematisk måte å skrive dobbelt og halv, nemlig

Det er ikke meningen at elevene skal lære om multiplikasjon og divisjon. Det er likevel fint for elevene å ha møtt disse tegnene når de om noen år skal begynne med. Men obs: introduser tegnene kun som matematikkspråk. Som det står i oppgaveteksten: "Dette er måten vi skriver dobbelt og halvpart på matematikkspråket."

Tips til dobling: En fin representasjon for dobling er fingrene. Det er veldig fint å bruke hendene til å se dobling fordi hendene har en naturlig inndeling i 5 og 5.

  • Ta en elev frem og be han/henne vise feks 7 på fingrene.

  • Lag 7 på dine egne fingre også.

  • Vis at de to fulle hendene (elevens og lærerens) blir 10, og at de to andre hendene blir 4 til sammen. Så da har vi en 10-er og en 4-er, og det blir 14.

  • Sett elevene sammen i par, og be dem lage en dobling, feks 8+8. Når alle har fått det til, be dem lage en annen dobling, feks 6+6. Fortsett slik at alle elevene har gjort alle doblingene med fingrene.

  • Nå kommer det viktigste punktet: La elevene jobbe én og én. Be dem lage feks 6 på fingrene. Be dem nå om å forestille seg at de har en til 6-er. Hvordan blir det da? Gjenta dette til alle klarer å forestille seg dette.  

I økt 1 jobber elevene med å finne det dobbelte av både figurer, tall og noomer.

I økt 2 jobber elevene med å finne halvparten av både figurer og dobbeltbokser. Dobbeltboksen er bare 5 i høyden, så for eksempel 8 blir to 4-ere. Du finner dobbeltboksen til høyre i øvingslabben Tallrepresentasjoner (nedenfor der du tar ut enkelbokser).

I økt 3 jobber elevene med nesten dobbelt. Dette er mest av alt en regnestrategi. For eksempel så kan man regne 7+8 som 7+7+1 (eller tilsvarende 8+8-1).

Den rike oppgaven i økt 4 handler også om dobling, og elevene skal selv velge regneart for å komme nærmest 20.

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Dobbelt

Mål

Elevene skal kunne:

  • Visualisere «det dobbelte» ved hjelp av modell, og med egne ord forklare hva «dobbelt» betyr.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: Dobling og halvering 12-20

Tallrepresentasjoner: Med tall, noomer, fingre, terninger, penger, enkelboks og dobbelboks

Mattestreker del 2: Dobbelt

Tallfakta: Doblinger

Likninger: Sub og add uten tierovergang

Tallfakta: Doblinger

Gangemaskin: Doblinger

Tallfakta: Doblinger

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Dobling og halvering 12-20

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Med tall, noomer, fingre, terninger, penger, enkelboks og dobbelboks

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Dobbelt

< Tilbake
Skriv Ut

Tallfakta: Doblinger

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Sub og add uten tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Tallfakta: Doblinger

< Tilbake
Skriv Ut

Gangemaskin: Doblinger

< Tilbake
Skriv Ut

Tallfakta: Doblinger

Økt 2: Halvpart

Mål

Elevene skal kunne:

  • Visualisere «halvparten» ved hjelp av modell, og med egne ord forklare hva «halvpart» betyr.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Tallrepresentasjoner: Med tall, noomer, fingre, terninger, penger, enkelboks og dobbelboks

Mattestreker del 2: Halvpart

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Doblinger

Tallninja: Under 50

Likninger: Sub og add uten tierovergang

Gangemaskin: Halvparten

Likninger: Sub og add med tierovergang

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Doblinger

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Doblinger

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Med tall, noomer, fingre, terninger, penger, enkelboks og dobbelboks

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Halvpart

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Doblinger

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Under 50

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Sub og add uten tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Gangemaskin: Halvparten

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Sub og add med tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Doblinger

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Doblinger

Økt 3: Nesten dobbelt

Mål

Elevene skal kunne:

  • Benytte «nesten dobling» som addisjonsstrategi, ved hjelp av modell.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Tallrepresentasjoner: Med tall, noomer, fingre, terninger, penger, enkelboks og dobbelboks

Mattestreker del 2: Nesten dobbelt

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Nesten dobbelt

Likninger: Sub og add med tierovergang

Gangemaskin: Doblinger

Tallninja: Under 50

Likninger: Sub og add med tierovergang

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Nesten dobbelt

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Med tall, noomer, fingre, terninger, penger, enkelboks og dobbelboks

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Nesten dobbelt

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Nesten dobbelt

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Sub og add med tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Gangemaskin: Doblinger

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Under 50

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Sub og add med tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Nesten dobbelt

Økt 4: Rik oppgave: Nærmest 20

Mål

Elevene kan doble og halvere i tallområdet 0 - 20.

Ekstra utstyr

  • En terning til hvert elevpar.

  • To lapper til hvert elevpar. På den ene lappen står det «halvpart» på den andre står det «dobbelt». Elevene kan med fordel lage lappene selv.

  • Skrivesaker.

Fokus

Beskrivelse

Her kommer først en kort beskrivelse. For en utfyllende beskrivelse klikk i den gule boksen til høyre.

Elevene skal jobbe i par. Ved oppstart har hver elev papir og blyant, en terning og to lapper på deling.

Elevene skal nå bruke terningen og lappene til å lage tall som skal adderes og subtraheres. På denne måten får de jobbe med oppgaver de selv er med på å lage, i stedet for lister av oppgaver de ikke har noe forhold til. Aktiviteten er utformet som et spill.

Rik oppgave: Nærmest 20

< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Nærmest 20

Introduksjon av oppgaven:

Hvert elevpar har en terning som kastes etter tur. Tallet som terningen viser, i kombinasjon med det som står på lappen de trekker avgjør hvilket tall eleven kan trekke fra eller legge til det de allerede har. Vinneren er den første som klarer å komme til 20.

Lav inngangsterskel:

  • Del tavla i to (med en strek).

  • Læreren kaster en terning. Si at terningen viser 4. Så trekker læreren en lapp. Der står det «dobbelt». Da skriver læreren 8 på sin del av tavla.

  • En elev får komme fram på tavla og spille mot læreren (klassen er på lag med eleven og kan hjelpe han/henne).

  • Eleven kaster terningen. Eleven kaster 3 og trekker lappen det står «halvpart» på. Siden 3 er oddetall er regelen at en skal legge til 1 før en halverer. Derfor skriver eleven tallet 2 på sin del av tavla.

  • Nå er det læreren sin tur igjen. Si at læreren kaster 6 og «halvpart». Da får læreren tallet 3. Nå kan læreren velge om han/hun vil legge til eller trekke fra 3. Si hun/han velger å legge til. Da skriver han/hun 8 + 3 = 11. Nå har læreren tallet 11.

  • Så gjør eleven det samme.

  • Slik fortsetter spillet til en av deltagerne klarer å havne på 20.

Det er to regler en må huske:

  1. Når en får oddetall på trening i kombinasjon med lappen det står «halvpart» på, da må en alltid legge til en til det terningen viser før en finner halvparten.

  2. En har aldri lov å bevege seg forbi 20. Hvis en ved å legge til kommer over 20, så må en velge å trekke fra.

Neste nivå:

  • Del ut en terning og to lapper til hvert elevpar.

  • Sørg for at alle har blyant og papir.

  • Nå skal to elever spille spillet sammen. Følg reglene som beskrevet over.

  • Spillet kan spilles flere ganger.

Åpen utgang:

  • La elevene få justere på spillet med egne regler.

  • Hvis du som lærer ser noen regler som fungerer bra, del de gjerne med resten av klassen.