< Tilbake
Skriv Ut

Tema 5: Tallene 0-5: tallvenner og regnefortellinger

Mål

Elevene skal kunne:

  • Lese av enkel tabell.
  • Skrive tallene 0-5 med hjelpelinje.
  • Dele opp og sette sammen mengder opp til 5, med støtte i modell (Noomer).
  • Forklare med egne ord hvordan tallvenner henger sammen med noomer.
  • Knytte enkle regnefortellinger sammen med tallvenner.

Fokus

Denne uka introduseres elevene for en modell for tallvenner som du ser på bildet under. Du kan lese mer om tallvenner og modellen under ”Lurt å vite” lenger ned på denne siden.

Økt 1 denne uka er som vanlig en repetisjonsøkt. Vi foreslår at du repeterer Mattesnakk, tallene 1-5, før elevene begynner å jobbe på egen hånd i Mattestreker. Et forslag til en slik repetisjon finner du på økt-siden.

Den rike oppgaven i forrige uke (økt 4.4) var en introduksjon til tallvenner. Hvis du ikke har kommet helt i gang med de rike oppgavene ennå så anbefaler vi at du gjør økt 4.4 før du begynner på økt 2 denne uka.

Etter at elevene har fått jobbet med den rike oppgaven, er de klare til å starte på økt 2. Denne starter som vanlig med en øvingslab, og det ligger to videoer på økt-siden som viser ulike måter denne øvingslabben kan brukes på.

I økt 3 denne uka knyttes tallvenner til regnefortellinger. Den starter med samme øvingslab som i forrige økt, men nå skal labben brukes på en litt annen måte. Oppgavene i Mattestreker denne økta er ikke forventet at elevene skal klare alene. Vi anbefaler derfor at elevene gjør disse oppgavene i fellesskap. Du finner mer informasjon om både øvingslabben og Mattestreker på økt-siden.

Det er mye nytt for elevene denne uka, så den rike oppgaven i økt 4 vil være en enkel toglek med noomene. Denne leken handler om komponering av tall, og forsterker det de har jobbet med uka gjennom, i tillegg til å gi en fin introduksjon til temaet om relasjonstegn (< ,> , =) i neste uke.

Lurt å Vite

TALLVENNER

Tallvenner er som kjent tallpar som når de legges sammen blir til et annet bestemt tall. For eksempel så er 2 og 3 tallvenner til 5, og det samme er 4 og 1.

I Dragonbox Skole bruker vi to modeller for slike tallpar, og du kan se dem begge på bildene under.

Modellen til venstre kaller vi tallvenner og modellen til høyre kaller vi tallfakta.

Tallvenner er dermed en av modellene vi bruker til å visualisere helhet og deler som vi skrev om under ”Lurt å vite” den første uka. Mens vi de første ukae fokuserte vi på delen 1 (hvor mange 1’ere vi trenger for å bygge tallene), vil vi denne uka gå videre og se på større deler, feks delene 2 og 2 som utgjør helheten 4.

Det er hovedsakelig tre oppgavetyper elevene møter når de jobber med tallvenner.

  • Addisjon/pluss:

Her må elevene finne ut hva disse to tallene blir til sammen (bildet til venstre). På bildet til høyre ser du samme oppgave i noom-modell som vi jobbet med i forrige uke.

  • Subtraksjon/minus:

Her må elevene finne ut hvilken del som mangler for at helheten skal stemme (bildene til venstre). Øverste oppgave viser 3 – 1, og nederste oppgave viser 5 – 3. På bildene til høyre ser du de samme oppgavene i noom-modell.

  • Regnefortellinger:

Her skal elevene lage historier/regnefortellinger som passer til bildene, og deretter finne ut hvilke tallvenner som passer til disse historiene/regnefortellingene. Under ”Lurt å vite” i ukestema 7 kan du lese mer om regnefortellinger og matematisk modellering.

I tillegg til disse oppgavetypene vil elevene møte oppgaver der de skal fylle inn flere enn ett tall. Her står elevene friere fordi det er mange riktige svar på disse oppgavene. Du ser eksempel på slike oppgaver på bildene under.

Hjemmelekse

Denne uka er den siste uka vi har tallene 1-5 som tema, så det kan være fint å gi dem leksen fra uke 3 som en repetisjon (Mattesnakk side 12 – 21, de fem første tallene).

Det er flere måter å gi denne leksen på, og to forslag er som følger:

  • Gå gjennom sidene på skolen i samling, slik som beskrevet i økt 1. La leksen så være å fortelle foreldrene om det dere snakket om.

  • Gi i oppgave å finne ut hvordan man kan lage tallene ved å bygge dem opp av mindre tall. La elevene i samling fortelle hva de sammen med foreldrene har funnet ut av.

Et annet forslag er å sende hjem Mattestreker, hvis det er sider der de ikke rekker på skolen. Hvis du velger å sende hjem Mattestreker så anbefaler vi at du bruker de siste minuttene av timen til å gå gjennom alle oppgavene muntlig sammen med elevene (fortrinnsvis i samling). På denne måten blir oppgavene en slags repetisjon for elevene istedenfor at det føles som helt nytt stoff.

Det er også mulig å sende hjem nettbrettet. På nettbrettet kan de enten gjøre ferdig aktivitetene som hører til øktene denne uka, eller de kan spille DragonBox Numbers.

Et tips hvis du sender nettbrettene hjem er å la laderne være igjen på skolen. Erfaringsmessig er det ikke alle laderne som kommer tilbake på skolen hvis de er med hjem. For å sørge for at alle brettene er ladet, kan det være lurt å innarbeide en fast rutine med at elevene setter nettbrettene til lading hver morgen og deretter legger de i sekken når dagen er over.

Økt 1: Repetisjon: tabell, tallskriving og noomer

Mål

Elevene skal kunne:

  • Lese av enkel tabell.
  • Skrive tallene 0-5 med hjelpelinje.
  • Dele opp og sette sammen mengder opp til 5, med støtte i modell (Noomer).

Ekstra utstyr

Fokus

Repetisjon av Mattestreker i samling:

Elevene har nå større kunnskap om de 5 første tallene, så derfor passer det fint å repetere sidene om disse tallene i Mattesnakk.

La elevene fortelle hva de ser på bildene, og følg opp med spørsmål til det de sier. Hva husker de fra sist? Har de lært noe mer om disse tallene sida sist? Når man repeterer er det viktig å fokusere på nye tanker som elevene kommer med.

Et tips er å fokusere på hvordan man kan lage de ulike tallene ved å sette sammen mindre tall. Hvis du for eksempel er på sida om tallet 4, kan du spørre: ”Hvis jeg har en 2’er, hva mer trenger jeg/hvor mye mangler jeg for å få 4?” Be dem forestille seg oppgavene, og bruk bildet i boka eller fysiske noomstaver til å evaluere svarene fra elevene.

De elevene som synes dette er vanskelig kan få utdelt fysiske noomstaver som hjelpemiddel. Det er mye bedre at de bruker de fysiske noomstavene enn at de ikke klarer å forestille seg hva som skjer.

Beskrivelse

Mattesnakk: (Repetisjon) Tallene 1-5

Mattestreker: Repetisjon: usynlig noom, tallskriving, tabell

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: (Repetisjon) Tallene 1-5

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Repetisjon: usynlig noom, tallskriving, tabell

Økt 2: Tallvenner

Mål

Elevene skal kunne:

  • Forklare med egne ord hvordan tallvenner henger sammen med noomer.

Ekstra utstyr

Fokus

Målet for denne økta er at elevene skal kunne fylle inn tallvenner på egenhånd i Mattestreker. Eksempel på oppgaver ser du på bildet under.

Som nevnt på temasida denne uka er den rike oppgaven fra forrige uke (økt 4.4) en introduksjon til tallvenner. Hvis du ikke fikk gjort den anbefaler vi at du gjør den først.

Etter at elevene har fått jobbet med den rike oppgaven, er de klare til å starte på økt 2. Denne starter som vanlig med en øvingslab, og det ligger to videoer på økt-sida som viser måter labben kan brukes på. Husk å stille spørsmål til elevene slik at de må forestille seg hva som kommer til å skje. På denne måten forbereder du elevene på oppgavene i Mattestreker.

Beskrivelse

Tips fra lærere:

Erna Matthiasdottir fra Sagdalen skole kom med dette fine tipset for å introdusere tallvenner.

«I et hus er det en stue (pek på den øverste sirkelen) og to soverom (pek på de to nederste sirklene).»

«Det er 4 barn i stua og de skal til å legge seg. 3 av dem legger seg på det ene soverommet, hvor mange legger seg på det andre rommet?»

Tallvenner: Introduksjon til tallvenner

Tallvenner: Introduksjon til tallvenner: subtraksjon

Mattestreker: Introduksjon til tallvenner

Tallvenner: Tallvenner og addisjon

Tallvenner: Tallvenner og subtraksjon

Tallvenner: Tallvenner og addisjon

Tallvenner: Tallvenner og subtraksjon

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Introduksjon til tallvenner

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Introduksjon til tallvenner: subtraksjon

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Introduksjon til tallvenner

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Tallvenner og addisjon

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Tallvenner og subtraksjon

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Tallvenner og addisjon

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Tallvenner og subtraksjon

Økt 3: Tallvenner og regnefortellinger

Mål

Elevene skal kunne:

  • Knytte enkle regnefortellinger sammen med tallvenner.

Ekstra utstyr

Fokus

Denne økta starter med samme øvingslab som i forrige økt, men denne gangen skal den brukes på en litt annen måte. Se videoen på denne sida for inspirasjon.

Vi forventer ikke at elevene skal klare oppgavene i Mattestreker på egenhånd denne økta. Vi anbefaler derfor at elevene gjør disse oppgavene i fellesskap.

Oppgavene kan for eksempel gjøres på følgende måte etter IGP-prinsippet (Individuelt-Gruppe-Plenum):

  • Les opp den første oppgaven for elevene.

  • (Individuelt) La elevene få tid til å tenke gjennom oppgaven på egenhånd.

  • (Gruppe) La dem så diskutere løsningene i par eller grupper.

  • (Plenum) Til slutt diskuteres løsningene i plenum. Start gjerne diskusjonen med å velg ut noen elever som presentere løsningene sine for de andre.

Beskrivelse

Tallvenner: Tallvenner og regnefortellinger

Mattestreker: Tallvenner og regnefortellinger

Tallvenner: Tallvenner og addisjon

Tallvenner: Tallvenner: subtraksjon og addisjon

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Tallvenner og regnefortellinger

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Tallvenner og regnefortellinger

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Tallvenner og addisjon

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Tallvenner: subtraksjon og addisjon

Økt 4: Rik oppgave: Togene på stasjonen

Mål

Elevene skal danne seg et bilde av ulike komponeringer av tallene 3-5.

Ekstra utstyr

  • Fysiske noomstaver.

  • Noen vanlige A4-ark til hver elev.

  • Tegne- /skrivesaker.

Fokus

Beskrivelse

Her kommer først en kort beskrivelse. For en utfyllende beskrivelse klikk i den gule boksen til høyre.

Denne rike oppgaven er en lek med de fysiske noomstavene. Leken består i å lage tog av noomstavene slik at alle togene har samme lenge.

Rik oppgave: Togene på stasjonen

< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Togene på stasjonen

Denne rike økten handler om å lage tog med de fysiske noomstavene.

Elevene deles i grupper (3-4 stk på hver gruppe), og hver gruppe får et A3-ark med et nummer fra 3 til 5.

Nummeret er navnet på togstasjonen (feks togstasjon 4), og elevene kan først tegne stasjonen på arket (frivillig) og deretter lage togene som skal stå på stasjonen med noomstaver.

Alle togene på en stasjon skal være samme lengde, så feks på togstasjon 4 så skal alle togene ha lengde 4.

Introduksjon av oppgaven:

  • Tegn eksempel på en stasjon på tavla. Fortell dem at togskinnene må plasseres rett under hverandre.

  • La elevene velge et tall mellom 3 og 5 og skriv nummeret på tavla.

  • Forklar elevene at du skal bruke noomene til å lage tog til togstasjonen, og at alle togene må ha samme lengde som tallet.

  • Heng opp en noom på tavla som en referanse på toglengden. Hvis eleven feks valgte tallet 3 så henger du opp 3'er noomen. Bruk tape eller "lærertyggis".

  • La elever få komme frem og prøve å lage tog som passer. Sjekk toglengde med referansetoget, og heng opp korrekte noom-tog på tavla.

Lav inngangsterskel:

  • La hver gruppe med elever få utdelt et A3-ark med et tall på og fysiske noomer slik at de er fordelt jevnt på gruppene.

  • La dem tegne stasjonen sammen (frivillig). Minn dem på at togskinnene må plasseres rett under hverandre slik at de kan sammenligne noomene. De som ikke vil tegne stasjonen kan gå rett videre til neste punkt.

  • Når elevene er ferdige med å tegne (eller hvis de ikke ville tegne) er oppdraget nå å lage så mange noom-tog som de klarer med de noomene de har. Alle noom-togene må ha riktig lengde. Det er lurt å la det første noom-toget være en hel noomstav, feks 4'er noomen hvis tallet er 4, slik at de kan bruke dette til å sjekke de andre toglengdene.

  • Når elevene har mestret denne oppgaven kan de gå videre til neste nivå.

Neste nivå:

Denne oppgaven er lik som den andre, men denne gangen må elevene tenke seg mer om når de skal lage togene:

  • Gjør som i forrige oppgave, men istedenfor at gruppen har egne noomstaver skal alle noomstavene nå ligge et bestemt sted i klasserommet (feks på kateteret). Hvis alle gruppene begynner på denne oppgaven samtidig er det lurt å plassere noomstavene flere steder i klasserommmet slik at det ikke blir kø ved noomstavene.

  • Oppgaven er den samme som sist: Lag noom-tog med riktig lengde. Men denne gangen må elevene lage togene der noomstavene ligger, og deretter gå tilbake til gruppen for å sjekke om togene har riktig lengde. Hvis lengden er riktig kan de plassere toget på stasjonen, hvis lengden er feil må de gå tilbake til noomstavene og tenke en gang til.

Åpen utgang:

Oppgaven er ganske lik som sist, men nå skal elevene tegne noom-togene istedenfor å bruke fysiske noomstaver.

  • La elevene jobbe enkeltvis eller i par.

  • Del ut et tomt A3-ark.

  • Elevene kan nå selv velge hvilket tall de vil jobbe med.

  • Oppgaven er å tegne inn alle noom-togene på stasjonen. Det kan være lurt å skrive tall på noomene slik at det både blir mer lærerikt og lettere å ha oversikt over hvilke noomer som er tegnet.

TIPS: La elevene selv få velge hvor nøye de ønsker å tegne. Noen vil bare skrive tall, noen vil tegne et unøyaktig omriss med tall inni, mens andre gjør seg stor flid og tegner nøyaktige noomer. Alt dette er greit :)