Hovedmål:
Denne uka tar vi opp igjen arbeidet vi gjorde med titallssystemet i uke 24, men nå går vi dypere inn i tallene 10-19. Repeter gjerne noe av detektivoppgaven fra uke 24 før elevene begynner med tallene 10-19.
I økt 1 jobber elevene med ulike representasjoner av tallene sånn som noomer, enkelbokser, terninger og fingre.
I økt 2 jobber elevene med å gruppere tiere og de jobber med hundreboksen.
I Økt 3 skal elevene plassere tallmengder på mengdelinjen og sortere tall i stigende rekkefølge. I tillegg introduseres den første addisjonen over 10, nemlig 10+x. Hvis elevene har jobbet godt med titallsystemet i uke 24, er det ikke så vanskelig å få til 10+x. Begynn gjerne med noomenstaver, og la elevene lage regnestykker som passer til noomstavene.
I den rike oppgaven i økt 4 jobber elevene med å sammenligne to tall i kortspillet Tallkrig.
Elevene skal kunne:
Elevene skal kunne:
Dele mengder mellom 10 og 20 i tier og enere.
Med egne ord forklare at enere er tall under 10.
Elevene skal kunne:
Tallkrig med kort
Her kommer først en kort beskrivelse. For en utfyllende beskrivelse klikk i den gule boksen til høyre.
Elevene skal jobbe i par. Ved oppstart får hvert elevpar en kortstokk med 30 kort i tallområdet 11 - 20. Elevene kan eventuelt først få i oppdrag å klippe ut kortene selv – da gir du hvert elevpar 3 kopier av arket som du finner til høyre.
Elevene skal nå spille "tallkrig" som går ut på å sanke flest mulig kort.
Hvert elevpar får en kortstokk med 30 kort i tallområdet 11 - 20. Du kan lage kortene av arket som du finner på økt 26.4. En kortstokk tilsvarer 3 kopier av dette arket, så du må beregne 3 kopier til hvert elevpar.
Det er lurt å enten velge litt tykkere papirkvalitet når du printer, slik at elevene ikke kan se tallene gjennom. Alternativt kan du lime et ekstra ark bak på spillkortene på denne måten:
Du kan også gi elevparene de 3 arkene med tallkort slik at de selv kan klippe dem ut. Det gir god motorisk trening og samtidig en større nærhet til kortene (som også kan øke læingsutbyttet).
Slik er spillets gang:
Kortene stokkes og deles i to like bunker.
Hver elev sitter med 15 kort i en bunke foran seg med tallene ned mot bordet (og baksiden opp).
De teller til tre, og på tre snur hver elev kortet som ligger øverst i bunken sin.
Elevene sammenligner tallene på kortene. Den som har høyest tall på kortet sitt får begge kortene som ble lagt frem. Disse to kortene legges nederst i bunken denne eleven har foran seg. Det er om å gjøre å sitte igjen med alle kortene.
Læreren forklarer reglene for samlet klasse før elevene starter å spille "tallkrig".
Det kan være være lurt å ta opp to elever som prøver seg på spillet mens resten av klassen ser på.
La elevene så prøve å spille med kortene selv i par.
TIPS: De elevene som synes det er vanskelig å sammenligne tallene kan bruke noomstavene som hjelp. Først bygger hver av elevene tallet de har på kortet med noomstaver, og deretter sammenlikner de hvilket tall som er størst (hvilken noom som er høyest).
Utvid kortstokken med kortene du brukte til den rike oppgaven i uke 24 (titallsfantasi).
ELevene skal nå spille krig med både kortene 11-19 og kortene på bildet over.
La elevene selv finne opp et spill de kan gjøre med tallkortene. De må lage reglene selv og teste spillet. Når de har laget et spill som fungerer greit, kan resten av klassen prøve å spille det.