< Tilbake
Skriv Ut

Tema 26: Tallene fra 11 til 20: Introduksjon

Mål

Hovedmål:

  • Med egne ord forklare på at tallene mellom 10 og 20 består av en tier og enere.

Fokus

Denne uka tar vi opp igjen arbeidet vi gjorde med titallssystemet i uke 24, men nå går vi dypere inn i tallene 10-19. Repeter gjerne noe av detektivoppgaven fra uke 24 før elevene begynner med tallene 10-19.

I økt 1 jobber elevene med ulike representasjoner av tallene sånn som noomer, enkelbokser, terninger og fingre.

I økt 2 jobber elevene med å gruppere tiere og de jobber med hundreboksen.

I Økt 3 skal elevene plassere tallmengder på mengdelinjen og sortere tall i stigende rekkefølge. I tillegg introduseres den første addisjonen over 10, nemlig 10+x. Hvis elevene har jobbet godt med titallsystemet i uke 24, er det ikke så vanskelig å få til 10+x. Begynn gjerne med noomenstaver, og la elevene lage regnestykker som passer til noomstavene.

I den rike oppgaven i økt 4 jobber elevene med å sammenligne to tall i kortspillet Tallkrig.

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Tallene fra 11 til 20: Mange representasjoner

Mål

Elevene skal kunne:

  • Lese av tallene mellom 10 og 20 og fylle inn riktig mengde i modell (enkelstav).

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: 1-20 med noomer

Tallrepresentasjoner: Med tall, noomer, fingre, terninger, penger, enkelboks og usynlig noom

Mattestreker del 2: Tallene fra 11 til 20: Mange representasjoner

To og to: Under 20

Gardin: Tall med lyd.: Under 20

Tallrepresentasjoner: Lag tiere og enere

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Under 10 og 10-venner

Tallninja: Under 20

Likninger: Add og sub under 10

Tallrepresentasjoner: Lag tiere og enere

Tallfakta: 10+x

To og to: Tallrepresentasjoner under 20

Tallninja: Under 30

Gardin: Tall med lyd.: Under 20

Hundrerboksen: enkel: Lag tall - under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: 1-20 med noomer

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Med tall, noomer, fingre, terninger, penger, enkelboks og usynlig noom

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Tallene fra 11 til 20: Mange representasjoner

< Tilbake
Skriv Ut

To og to: Under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tall med lyd.: Under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Lag tiere og enere

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Under 10 og 10-venner

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Add og sub under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Lag tiere og enere

< Tilbake
Skriv Ut

Tallfakta: 10+x

< Tilbake
Skriv Ut

To og to: Tallrepresentasjoner under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Under 30

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tall med lyd.: Under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: enkel: Lag tall - under 20

Økt 2: Tallene fra 11 til 20: Tiere og enere

Mål

Elevene skal kunne:

  • Dele mengder mellom 10 og 20 i tier og enere.

  • Med egne ord forklare at enere er tall under 10.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: Tallene 11-20 på noomspråk

Tallvenner: Med noomer

Hundrerboksen: enkel: Tiere og enere

Mattestreker del 2: Tallene fra 11 til 20: tiere og enere

Tallvenner: Tiere og enere: under 20

To og to: Tallrepresentasjoner under 20

Hundrerboksen: Under 21

Sammenligning: Likninger

Gardin: Tall med lyd.: Under 20

Likninger: 10+x

Hundrerboksen: enkel: LYD: Lag tall - under 20

Tallvenner: Tiere og enere

To og to: Tiervenner

Hundrerboksen: Under 40

Likninger: Under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Tallene 11-20 på noomspråk

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Med noomer

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: enkel: Tiere og enere

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Tallene fra 11 til 20: tiere og enere

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Tiere og enere: under 20

< Tilbake
Skriv Ut

To og to: Tallrepresentasjoner under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: Under 21

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenligning: Likninger

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tall med lyd.: Under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: 10+x

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: enkel: LYD: Lag tall - under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Tiere og enere

< Tilbake
Skriv Ut

To og to: Tiervenner

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: Under 40

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Under 10

Økt 3: Tallene fra 11 til 20: Mengdelinjen

Mål

Elevene skal kunne:

  • Bruke sine kunnskaper om mengde og mengdelinja når de plasserer tall mellom 0-20 i rekkefølge.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattestreker del 2: Tallene fra 11 til 20: Mengdelinjen

Mengdelinje: Tallrepresentasjoner under 20

Tallmønstre: Sortere tall (under 20)

Mengdelinje: Under 20

Tallmønstre: Sortere tall (under 20)

Gardin: Tall med lyd.: Under 20

Likninger: 10+x

Mengdelinje: Under 20

To og to: Tallrepresentasjoner under 20

Tallmønstre: Sortere tall (under 20)

Hundrerboksen: Under 40

Tallrepresentasjoner: Lag tiere og enere

Tallvenner: Dekomponering med tiere

Likninger: Under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Tallene fra 11 til 20: Mengdelinjen

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Tallrepresentasjoner under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sortere tall (under 20)

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sortere tall (under 20)

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tall med lyd.: Under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: 10+x

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Under 20

< Tilbake
Skriv Ut

To og to: Tallrepresentasjoner under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sortere tall (under 20)

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: Under 40

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Lag tiere og enere

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Dekomponering med tiere

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Under 20

Økt 4: Rik oppgave: Tallkrig med kort

Mål

Tallkrig med kort

Ekstra utstyr

  • En kortstokk med 30 kort i tallområdet 11 - 20 (3 av hver type). Du kan printe arket som ligger til høyre her på denne siden - hvert elevpar skal ha 3 ark hver. Velg litt tykkere papirkvalitet slik at elevene ikke kan se tallene gjennom, eller lim et ekstra ark bak på spillkortene. Elevene kan med fordel klippe kortene selv.

Fokus

Beskrivelse

Her kommer først en kort beskrivelse. For en utfyllende beskrivelse klikk i den gule boksen til høyre.

Elevene skal jobbe i par. Ved oppstart får hvert elevpar en kortstokk med 30 kort i tallområdet 11 - 20. Elevene kan eventuelt først få i oppdrag å klippe ut kortene selv – da gir du hvert elevpar 3 kopier av arket som du finner til høyre.

Elevene skal nå spille "tallkrig" som går ut på å sanke flest mulig kort.

Rik oppgave: Rik oppgave

Kopiperm: Tallkrig med kort

< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Rik oppgave

Introduksjon av oppgaven:

Hvert elevpar får en kortstokk med 30 kort i tallområdet 11 - 20. Du kan lage kortene av arket som du finner på økt 26.4. En kortstokk tilsvarer 3 kopier av dette arket, så du må beregne 3 kopier til hvert elevpar.

Det er lurt å enten velge litt tykkere papirkvalitet når du printer, slik at elevene ikke kan se tallene gjennom. Alternativt kan du lime et ekstra ark bak på spillkortene på denne måten:

Du kan også gi elevparene de 3 arkene med tallkort slik at de selv kan klippe dem ut. Det gir god motorisk trening og samtidig en større nærhet til kortene (som også kan øke læingsutbyttet).

Slik er spillets gang:

  • Kortene stokkes og deles i to like bunker.

  • Hver elev sitter med 15 kort i en bunke foran seg med tallene ned mot bordet (og baksiden opp).

  • De teller til tre, og på tre snur hver elev kortet som ligger øverst i bunken sin.

  • Elevene sammenligner tallene på kortene. Den som har høyest tall på kortet sitt får begge kortene som ble lagt frem. Disse to kortene legges nederst i bunken denne eleven har foran seg. Det er om å gjøre å sitte igjen med alle kortene.

    • Hvis tallene på kortene er like, blir det krig! Da legges det kort på samme måte som du ser på bildet under her (4 nye kort legges nedover, de 3 første med baksiden opp, og det 4. kortet snues). Den som vinner krigen får alle kortene. Blir det likt igjen så blir det ny krig, med nye 4 kort på hver side!

Lav inngangsterskel:

Læreren forklarer reglene for samlet klasse før elevene starter å spille "tallkrig".

Det kan være være lurt å ta opp to elever som prøver seg på spillet mens resten av klassen ser på.

La elevene så prøve å spille med kortene selv i par.

TIPS: De elevene som synes det er vanskelig å sammenligne tallene kan bruke noomstavene som hjelp. Først bygger hver av elevene tallet de har på kortet med noomstaver, og deretter sammenlikner de hvilket tall som er størst (hvilken noom som er høyest).

Neste nivå:

Utvid kortstokken med kortene du brukte til den rike oppgaven i uke 24 (titallsfantasi).

ELevene skal nå spille krig med både kortene 11-19 og kortene på bildet over.

Åpen utgang:

La elevene selv finne opp et spill de kan gjøre med tallkortene. De må lage reglene selv og teste spillet. Når de har laget et spill som fungerer greit, kan resten av klassen prøve å spille det.

< Tilbake
Skriv Ut

Kopiperm: Tallkrig med kort