< Tilbake
Skriv Ut

Tema 1: Introduksjon

Mål

Elevene skal kunne:

  • Forstå at en noom består av en eller flere 1’er noomer.
  • Bli kjent med nettbrettet.
  • En første introduksjon til at tall kan dekomponeres (deles opp i mindre deler).

Fokus

Bli kjent med nettbrettet, noomene, den første historien om dem, den første øvingslabben og hvordan vi ønsker at oppstart og oppsummering av de fleste øktae skal foregå.

Noomene er små tallmonster som stort sett driver med å slå seg sammen med hverandre (addisjon) og dele seg opp i mindre enheter (subtraksjon). Dette kommer tydelig frem når elevene begynner å spille DragonBox Numbers senere denne uka.

Vi bruker en øvingslab i først økt for å presentere noomene. Det er viktig at at alle elevene får med seg denne presentasjonen, slik at de forstår at hver noom er bygget opp av et bestemt antall enere. Du finner mer om både øvingslabben og om hvorfor det er så viktig med antall enere hvis du fortsetter å lese på denne siden. En detaljert gjennomgang av presentasjonen finner du i økt 1.

Elevene får nettbrettet sitt i økt 2. Der er det også nærmere beskrevet hvordan nettbrettet fungerer. Det kan være lurt å lage et system for hvordan nettbrettene lades. Et forslag som har fungert i praksis, er å alltid oppbevare nettbrettene i ladestasjonen sin. Da kan elevene hente dem der og sette dem på plass igjen der når de er ferdige med dem. Da sikrer man også at nettbrettet er fulladet de gangene elevene skal ha de med seg hjem.

Det er lagt inn god tid denne uka, slik at man kan gjøre disse aktivitetene inn i mellom andre oppstarts-aktiviteter. Det er også foreslått aktiviteter som er med på å bygge relasjoner mellom elevene slik at de blir tryggere i den nye situasjonen.

Lurt å Vite

OPPSTART OG AVSLUTNING AV TIMENE:

Oppstart: I DragonBox-metoden så starter vi alle øktae med en samling. Denne samlingen bør ikke foregå ved pultene, da pultene lett kan oppleves som en skjerming mellom eleven og det som skjer fremme. Vi anbefaler derfor at samlingen foregår i en egen del av klasserommet, for eksempel på benker som står i en halvsirkel foran smartboarden. I denne samlingen snakker man med elevene om temaet for økta og utfører fellesdelen av undervisningen. Fellesdelen består av felles utforskning, enten med øvingslabber på smartboard eller annet som beskrevet i lærerveiledningen. Vi anbefaler at ca halvparten av hver økt brukes til utforskning.

Tips: Elevene klarer som regel ikke å fungere i samling helt av seg selv. Man må derfor øve på å gå rolig til samlingen, sitte rolig på benkene og følge med på det man samtaler om. Etter noen uker vil dette gå helt av seg selv.

Avslutning: Hver økt i DragonBox-metoden avsluttes med en kort oppsummering. Her oppsummeres det man har lært så langt, og hvis økta ikke ble ferdig kan man også snakke kort om det man skal fortsette med neste gang.

OM TALLFORSTÅELSE, NOOMENE OG HVORFOR DET ER SÅ VIKTIG Å LÆRE OM ENERNE:

Det er 3 ting som er de aller viktigste elevene lærer de første månedene, for tallene opp til 5:

  • Å vite hvor mange enere hvert av tallene består av.
  • Å kjenne igjen mengdene uten å måtte telle dem.
  • Å kunne det som på engelsk omtales som 'successor function': Hvis du har 3 og legger til én, så får du 4. Hvis du har 4 og legger til én så får du 5. Og motsatt vei: Hvis du har 4 og tar vekk én så får du 3. Hvis du har 3 og tar vekk én så får du 2.

Et tall består av både en helhet og flere deler samtidig. En 5’er er fem 1’ere, en 2’er og en 3’er, en hel 5’er og flere andre kombinasjoner samtidig. Dette er en dualitet som for mange elever er veldig vanskelig å forstå. Når elevene forstår dette omtaler vi det ofte som god tallforståelse.

Vi jobber med tallforståelsen gjennom hele året, blant annet ved å bruke mange ulike representasjoner for tallene. Den første representasjonen vi bruker er noomene. Med noomene blir tallstørrelsene presentert som lengder, og ved å dele opp og sette sammen lengdene får elevene god erfaring med både helheten og delene.

Noomene er uten tellestreker, så elevene kan ikke telle seg frem til hvor mange enere de består av. Det er en hensikt bak dette: Vi ønsker at elevene skal kunne kjenne igjen en mengde uten å telle den. Å kjenne igjen en mengde uten å telle den er den første byggesteinen for å utvikle god tallforståelse. Med noomene får elevene mulighet til å tenke gjennom tallenes oppbygging siden telling ikke automatisk blir den enkleste strategien. Et eksempel på dette er: 'Jeg ser at denne noomen er én mer enn 3, så da må det være 4.'

Men som beskrevet ovenfor har vi en dualitet: Samtidig som vi ikke ønsker at elevene skal telle mengdene, må de likevel forstå at mengdene er bygget opp av mindre deler. Og de første delene vi ønsker at de skal forstå er 1’erne: Hvor mange 1’ere er det i hver noom? For å få dette til har vi utviklet en røntgenmaskin. Med røntgenmaskinen kan elevene se antall 1’ere i noomene. Røntgenmaskinen finnes i nesten alle øvingslabbene, og en beskrivelse av hvordan maskinen brukes finner du i videoene til høyre på denne siden og i økt 1.

Hjemmelekse

Denne første uka foreslår vi leksefri. De som likevel vil gi lekser kan for eksempel la elevene få med nettbrettet hjem for å spille Dragonbox Numbers.

Økt 1: Presentasjon av de ti noomene og Osgard

Mål

Forstå at et tall består av én eller flere enere.

Ekstra utstyr

Eleven skal bruke de fysiske noomstavene denne timen. Det er derfor en fordel å ha gjort disse klar på forhånd. Fordel noomstavene i for eksempel små plastikkposer slik at alle elevene, eller alle par av elever, har like mange staver hver. La elevene trene på å sjekke at alle noomstavene er der (at ingen for eksempel er mistet på gulvet) før de legger stavene tilbake i posen.

Fokus

Elevene skal få en myk introduksjon til skolen, matematikkfaget og noomene. Det er viktig med en leken tilnærming slik at elevene får en myk overgang fra barnehagen. Dette er med på å skape trygghet for dem.

Beskrivelse

Oppstart/samling

  1. Dette er første øvelsen i å gå til samling. Snakk først litt om hvordan det skal gjøres, og la så elevene gå til samling.
  2. Hva vet elevene om matematikk? La dem fortelle.
  3. Les historien om Osgard, og bruk deretter øvingslabben til å presentere noomene. Det er viktig med entusiasme her!

Fri lek med noomstavene

Denne aktiviteten er ment som en relasjonsbyggende aktivitet, samtidig som elevene blir kjent med noomene. Del elevene inn i par, og fordel alle noomstavene mellom parene. La dem leke fritt med dem.

Oppsummering

La elevene fortelle noe de har lært om noomene.

Mattesnakk: Historien om Osgard

Noomer: Noomene definert som antall enere de består av

Noomstaver: Fri lek med noomstaver

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Historien om Osgard

< Tilbake
Skriv Ut

Noomer: Noomene definert som antall enere de består av

< Tilbake
Skriv Ut

Noomstaver: Fri lek med noomstaver

Økt 2: Nettbrett

Mål

Finne ut av hvordan nettbrettet fungerer. Minimumet er at elevene kan:

  • Slå av og på nettbrettet.
  • Finne frem til appene.
  • Gå inn og ut av apper.
  • Skru opp og ned lyden.

Ekstra utstyr

Fokus

La barna finne ut av nettbrettet på egen hånd.

Beskrivelse

Oppstart/samling

  1. Gjenta for elevene om hvordan man går til samling og oppfører seg i samling. La så elevene gå til samling.
  2. Snakk sammen om bildene i Mattesnakk (som du også finner i appen til å bruke på smartboard).
  3. Vis elevene hvordan de slår på og av nettbrettet og hvordan de stiller lyden på det.

Egen utforskning

La barna få utforske nettbrettet på egenhånd ved pultene sine.

Oppsummering

Gå gjennom følgende med elevene:

  • Slå av og på nettbrettet.
  • Finne frem til appene.
  • Gå inn og ut igjen av apper.
  • Skru opp og ned lyden.

Rik oppgave: Hvordan bruke nettbrett

< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Hvordan bruke nettbrett

Økt 3: Vi spiller DragonBox Numbers

Mål

En første introduksjon til at tall kan dekomponeres (deles opp i mindre deler).

Ekstra utstyr

Fokus

Elevene skal utforske og leke seg frem til hvordan tall kan dekomponeres og kombineres, gjennom å spille Dragonbox Numbers.

Beskrivelse

Oppstart/samling

  1. Gjenta for elevene om hvordan man går til samling og oppfører seg i samling. La elevene så gå til samling.
  2. Snakk sammen om bildene i Mattesnakk (som du også finner i appen til å bruke på smartboard).
  3. Vis elevene hvordan de kommer inn på DB Numbers og vis dem også den aller første starten av spillet.

Egen utforskning

Del ut nettbrettene og la elevene få spille DB Numbers på egen hånd.

Underveis

Det kan være veldig fint for elevene med en pause fra nettbrettet underveis.

  • La elevene gå til samling.
  • Snakk litt om hva de har funnet ut så langt. Hvor mange enere trenger de for eksempel for å bygge en 5’er? Hvis de allerede har en 5’er, men egentlig trenger en 4’er, hvordan kan de få dette til på enklest mulig måte?
  • Ta opp bildet fra Mattesnakk-boka (det ligger i appen under denne økta) og snakk litt om dette. Du finner forslag til spørsmål på bildet, men aller helst kan samtalen være styrt av det elevene kommer med.
  • La elevene gå tilbake for å spille DB Numbers.

Oppsummering

I samling: Hva har elevene funnet ut om noomene? Ha en åpen samtale med dem i ca 5-10 min.

Mattesnakk: De ti noomene

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: De ti noomene

Økt 4: Vi spiller DragonBox Numbers

Mål

En første introduksjon til at tall kan dekomponeres (deles opp i mindre deler).

Ekstra utstyr

Noomposen eller en annen pose man ikke kan se gjennom, for eksempel en papirpose, som skal brukes til Noomlek 1.

Fokus

Elevene skal utforske og leke seg frem til hvordan tall kan dekomponeres og kombineres gjennom å spille Dragonbox Numbers. I denne økta er det også satt opp tid til litt fri lek med noomstavene (same aktivitet som i økt 1) som en relasjonsbyggende og gjenkjennende aktivitet for å skape trygghet.

Beskrivelse

Oppstart/samling

  1. Gjenta for elevene om hvordan man går til samling og oppfører seg i samling. La elevene så gå til samling.
  2. Gjør Noomlek 1 (beskrevet til høyre).
  3. Snakk sammen om bildene i Mattesnakk (som du også finner i appen til å bruke på smartboard).

Fri lek med noomstavene

Del elevene inn i grupper på 2-4 elever, og fordel alle noomstavene mellom gruppene. La dem leke fritt med dem.

Egen utforskning

Del ut nettbrett og la elevene få spille Dragonbox Numbers.

Oppsummering

I samling: Hva har elevene funnet ut om noomene? Ha en åpen samtale med dem i ca 5-10 min.

Mattesnakk: Introduksjon til 1

Noomstaver: Noomlek 1

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Introduksjon til 1

< Tilbake
Skriv Ut

Noomstaver: Noomlek 1

  • Åpne øvingslabben "Noomer - Grunnleggende utforskning med noomer".
  • Ha et sett av noomstaver oppi noomposen.
  • Be en elev komme fram, lukke øynene og trekke en noom.
  • Hvor mange 1-noomer er det inni noomen eleven trakk?
  • Sjekk om svaret stemmer ved å trykke frem noomen i sandkassa og ta røntgenmaskinen over den. Se eksempel i denne videoen.