Elevene skal kunne:
Bli kjent med nettbrettet, noomene, den første historien om dem, den første øvingslabben og hvordan vi ønsker at oppstart og oppsummering av de fleste øktae skal foregå.
Noomene er små tallmonster som stort sett driver med å slå seg sammen med hverandre (addisjon) og dele seg opp i mindre enheter (subtraksjon). Dette kommer tydelig frem når elevene begynner å spille DragonBox Numbers senere denne uka.
Vi bruker en øvingslab i først økt for å presentere noomene. Det er viktig at at alle elevene får med seg denne presentasjonen, slik at de forstår at hver noom er bygget opp av et bestemt antall enere. Du finner mer om både øvingslabben og om hvorfor det er så viktig med antall enere hvis du fortsetter å lese på denne siden. En detaljert gjennomgang av presentasjonen finner du i økt 1.
Elevene får nettbrettet sitt i økt 2. Der er det også nærmere beskrevet hvordan nettbrettet fungerer. Det kan være lurt å lage et system for hvordan nettbrettene lades. Et forslag som har fungert i praksis, er å alltid oppbevare nettbrettene i ladestasjonen sin. Da kan elevene hente dem der og sette dem på plass igjen der når de er ferdige med dem. Da sikrer man også at nettbrettet er fulladet de gangene elevene skal ha de med seg hjem.
Det er lagt inn god tid denne uka, slik at man kan gjøre disse aktivitetene inn i mellom andre oppstarts-aktiviteter. Det er også foreslått aktiviteter som er med på å bygge relasjoner mellom elevene slik at de blir tryggere i den nye situasjonen.
Oppstart: I DragonBox-metoden så starter vi alle øktae med en samling. Denne samlingen bør ikke foregå ved pultene, da pultene lett kan oppleves som en skjerming mellom eleven og det som skjer fremme. Vi anbefaler derfor at samlingen foregår i en egen del av klasserommet, for eksempel på benker som står i en halvsirkel foran smartboarden. I denne samlingen snakker man med elevene om temaet for økta og utfører fellesdelen av undervisningen. Fellesdelen består av felles utforskning, enten med øvingslabber på smartboard eller annet som beskrevet i lærerveiledningen. Vi anbefaler at ca halvparten av hver økt brukes til utforskning.
Tips: Elevene klarer som regel ikke å fungere i samling helt av seg selv. Man må derfor øve på å gå rolig til samlingen, sitte rolig på benkene og følge med på det man samtaler om. Etter noen uker vil dette gå helt av seg selv.
Avslutning: Hver økt i DragonBox-metoden avsluttes med en kort oppsummering. Her oppsummeres det man har lært så langt, og hvis økta ikke ble ferdig kan man også snakke kort om det man skal fortsette med neste gang.
Det er 3 ting som er de aller viktigste elevene lærer de første månedene, for tallene opp til 5:
Et tall består av både en helhet og flere deler samtidig. En 5’er er fem 1’ere, en 2’er og en 3’er, en hel 5’er og flere andre kombinasjoner samtidig. Dette er en dualitet som for mange elever er veldig vanskelig å forstå. Når elevene forstår dette omtaler vi det ofte som god tallforståelse.
Vi jobber med tallforståelsen gjennom hele året, blant annet ved å bruke mange ulike representasjoner for tallene. Den første representasjonen vi bruker er noomene. Med noomene blir tallstørrelsene presentert som lengder, og ved å dele opp og sette sammen lengdene får elevene god erfaring med både helheten og delene.
Noomene er uten tellestreker, så elevene kan ikke telle seg frem til hvor mange enere de består av. Det er en hensikt bak dette: Vi ønsker at elevene skal kunne kjenne igjen en mengde uten å telle den. Å kjenne igjen en mengde uten å telle den er den første byggesteinen for å utvikle god tallforståelse. Med noomene får elevene mulighet til å tenke gjennom tallenes oppbygging siden telling ikke automatisk blir den enkleste strategien. Et eksempel på dette er: 'Jeg ser at denne noomen er én mer enn 3, så da må det være 4.'
Men som beskrevet ovenfor har vi en dualitet: Samtidig som vi ikke ønsker at elevene skal telle mengdene, må de likevel forstå at mengdene er bygget opp av mindre deler. Og de første delene vi ønsker at de skal forstå er 1’erne: Hvor mange 1’ere er det i hver noom? For å få dette til har vi utviklet en røntgenmaskin. Med røntgenmaskinen kan elevene se antall 1’ere i noomene. Røntgenmaskinen finnes i nesten alle øvingslabbene, og en beskrivelse av hvordan maskinen brukes finner du i videoene til høyre på denne siden og i økt 1.
Denne første uka foreslår vi leksefri. De som likevel vil gi lekser kan for eksempel la elevene få med nettbrettet hjem for å spille Dragonbox Numbers.
Forstå at et tall består av én eller flere enere.
Eleven skal bruke de fysiske noomstavene denne timen. Det er derfor en fordel å ha gjort disse klar på forhånd. Fordel noomstavene i for eksempel små plastikkposer slik at alle elevene, eller alle par av elever, har like mange staver hver. La elevene trene på å sjekke at alle noomstavene er der (at ingen for eksempel er mistet på gulvet) før de legger stavene tilbake i posen.
Elevene skal få en myk introduksjon til skolen, matematikkfaget og noomene. Det er viktig med en leken tilnærming slik at elevene får en myk overgang fra barnehagen. Dette er med på å skape trygghet for dem.
Denne aktiviteten er ment som en relasjonsbyggende aktivitet, samtidig som elevene blir kjent med noomene. Del elevene inn i par, og fordel alle noomstavene mellom parene. La dem leke fritt med dem.
La elevene fortelle noe de har lært om noomene.
Finne ut av hvordan nettbrettet fungerer. Minimumet er at elevene kan:
La barna finne ut av nettbrettet på egen hånd.
La barna få utforske nettbrettet på egenhånd ved pultene sine.
Gå gjennom følgende med elevene:
En første introduksjon til at tall kan dekomponeres (deles opp i mindre deler).
Elevene skal utforske og leke seg frem til hvordan tall kan dekomponeres og kombineres, gjennom å spille Dragonbox Numbers.
Del ut nettbrettene og la elevene få spille DB Numbers på egen hånd.
Det kan være veldig fint for elevene med en pause fra nettbrettet underveis.
I samling: Hva har elevene funnet ut om noomene? Ha en åpen samtale med dem i ca 5-10 min.
En første introduksjon til at tall kan dekomponeres (deles opp i mindre deler).
Noomposen eller en annen pose man ikke kan se gjennom, for eksempel en papirpose, som skal brukes til Noomlek 1.
Elevene skal utforske og leke seg frem til hvordan tall kan dekomponeres og kombineres gjennom å spille Dragonbox Numbers. I denne økta er det også satt opp tid til litt fri lek med noomstavene (same aktivitet som i økt 1) som en relasjonsbyggende og gjenkjennende aktivitet for å skape trygghet.
Del elevene inn i grupper på 2-4 elever, og fordel alle noomstavene mellom gruppene. La dem leke fritt med dem.
Del ut nettbrett og la elevene få spille Dragonbox Numbers.
I samling: Hva har elevene funnet ut om noomene? Ha en åpen samtale med dem i ca 5-10 min.