< Tilbake
Skriv Ut

Tema 18: Tallene fra 6 til 9: Mengdelinjen og kommutativitet

Mål

Hovedmål:

  • Kunne forestille seg hvordan mengder fra 1 til 9 plasseres på mengdelinjen.

  • Ved hjelp av ulike modeller kunne forklare hvorfor tallenes rekkefølge i addisjonsoppgaver er uten betydning.

Fokus

Denne uka introduseres elevene for mengdelinjen.

Mengdelinjen er en slags tallinje, men istedenfor å telle antall «hopp» (som man ofte gjør på en tallinje) så plasserer man hele mengder på mengdelinjen. Det er viktig å legge merke til at mengdelinjen er en liggende enkelboks, og har de samme merkene for 3, 5 og 8. Vi har tidligere skrevet om hvor viktig enkelboksen er for å forene alle de ulike tallrepresentasjonene. I det videre arbeidet vil mengdelinjen ta over denne rollen, og spesielt blir mengdelinjen viktig i arbeidet med å få elevene til å forestille seg addisjons- og subtraksjonsoppgaver.

I økt 1 jobber elevene med mengdelinjen. Et forslag til en praktisk om morsom introduksjon til mengdelinjen er beskrevet på øktsida til økt 1 denne uka. I Mattestreker møter elevene også oppgaver med noommodellen knyttet sammen med addisjonsuttrykk.

I økt 2 jobber elevene med sammenhengen mellom tallvennemodellen og addisjonsuttrykk.

I økt 3 jobber elevene med enkelboksen og kommutativitet. Det er veldig viktig at alle elevene forstår at tallenes rekkefølge i addisjonsoppgaver er uten betydning (for eksempel at 2 + 5 er det samme som 5 + 2). Begrepet «kommutativitet» er forklart under «Lurt å vite» på temasiden til uke 4.

Den rike oppgaven i økt 4 handler også om kommutativitet. Elevene skal kaste to terninger om gangen og lage to regnestykker av disse (feks 3 + 2 og 2 + 3).

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Tallene fra 6 til 9: Mengdelinjen

Mål

Elevene skal kunne:

  • Tolke ulike tallrepresentasjoner (noomer, enkeltbokser, terninger, fingre), og plassere dem på mengdelinjen.

  • Forklare med egne ord hvordan addisjon henger sammen med noommodellen.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Et praktisk opplegg for å introdusere mengdelinjen (15 min):

Mengdelinjen er morsom å illustrere med elever. Det er mange måter å gjøre det på, men det viktigste er at man hele tiden tenker mengder.

Et forslag er som følger:

  • Ta frem 10 A3-ark og tegn tallene 1-10, ett tall på hvert ark.

  • Heng arkene ved siden av hverandre bortover veggen - 1 lengst til venstre og 10 lengst til høyre.

  • La ett ark representere ett barn, slik at hvis 5 barn står langs veggen så vil arkene 1-5 være ”fyllt” av et barn hver.

  • Samle hele klassen foran mengdelinjen og ta frem feks 5 barn. Fortell at de skal finne ut hvor langt opp på mengdelinjen gruppen kommer.

  • La alle barna i klassen komme ed forslag til hvor langt opp de kommer, og skriv gjerne forslagene på tavla.

  • La de 5 barna stille seg langs veggen for å sjekke hvilke forslag som stemte.

En variant kan være å dele hele klassen inn i ulike grupper med 1-9 elever i hver gruppe. La gruppene så bli enige innad i gruppen om hvor langt opp på mengdelinjen de kommer. Når gruppene har bestemt seg kan de teste om svaret stemte. Del så klassen inn i nye grupper.

Hvis været tillater det kan man være ute. I så fall tegner man opp rutene til tallinja med kritt på bakken istedenfor å bruke A3-ark, slik at én rute representerer ett barn.

Etter denne praktiske introduksjonen er det fint å gå over til øvingslabben Mengdelinje.

Mattesnakk: (Repetisjon) De ti noomene

Mengdelinje: Med epler, noomer og tall

Mattestreker del 2: Tallene fra 6 til 9: Mengdelinjen

Mengdelinje: Under 10

Tallskriving: 6 til 9

Tallvenner: 5+x eller x+1

Tallfakta: 5+x eller x+1

Likninger: Pengesummer 5+x

Gardin: Tell penger.: Under 10

To og to: Under 10

Gardin: Tell penger.: Under 10

Sammenlikning: Under 9

Mengdelinje: Under 9

Gardin: Mengdetelling: Mengder opp til 10

Tallvenner: 5+x eller x+1

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: (Repetisjon) De ti noomene

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Med epler, noomer og tall

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Tallene fra 6 til 9: Mengdelinjen

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Tallskriving: 6 til 9

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: 5+x eller x+1

< Tilbake
Skriv Ut

Tallfakta: 5+x eller x+1

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Pengesummer 5+x

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Under 10

< Tilbake
Skriv Ut

To og to: Under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Under 9

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Under 9

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Mengdetelling: Mengder opp til 10

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: 5+x eller x+1

Økt 2: Tallene fra 6 til 9: Tallvennemodellen

Mål

Elevene skal kunne:

  • Forklare med egne ord hvordan addisjon og tallene i tallvennenemodellen henger sammen.

  • Lage enkel regnefortelling med addisjon, med støtte i bilde og modell.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: Regnefortelling: fallskjem

Bilder til smartboard: Bilde

Tallvenner: Med noomer og fniser

Mattestreker del 2: Tallene fra 6 til 9: Tallvennemodellen

Tallvenner: 5+x eller x+1

Mengdelinje: Under 9

Tallskriving: 2 til 9

Likninger: 5+x eller x+1

Likninger: Addisjon med terninger og fingre - under 5

Gardin: Tell penger.: Under 9

Tallvenner: 5+x eller x+1

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: 5+x eller x+1

Gardin: Tell penger.: Under 9

Tallmønstre: sorter tall (under 9)

Mengdelinje: Subtraksjoner (Under 9)

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Regnefortelling: fallskjem

< Tilbake
Skriv Ut

Bilder til smartboard: Bilde

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Med noomer og fniser

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Tallene fra 6 til 9: Tallvennemodellen

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: 5+x eller x+1

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Under 9

< Tilbake
Skriv Ut

Tallskriving: 2 til 9

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: 5+x eller x+1

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Addisjon med terninger og fingre - under 5

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Under 9

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: 5+x eller x+1

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: 5+x eller x+1

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Under 9

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: sorter tall (under 9)

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Subtraksjoner (Under 9)

Økt 3: Tallene fra 6 til 9: Enkelboksen og kommutativitet

Mål

Elevene skal kunne:

  • Vise at de begynner med det største tallet når de adderer to tall.

  • Forklare med egne ord hvorfor tallenes rekkefølge i addisjonsoppgaver er uten betydning.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: (Repetisjon) Sammenheng mellom addisjonsfortelling, tallvennemodell og noommodell

Tallrepresentasjoner: Med tall, noomer, noommodell, penger, gjenstander, enkelboks og usynlig noom.

Mattestreker del 2: Tallene fra 6 til 9: Enkelboksen og regnerekkefølge

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: 5+x eller x+1

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: 5+x eller x+1

Tallfakta: 5+x eller x+1

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: 5+x eller x+1

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: 5+x eller x+1

Tallskriving: 6 til 9

Gardin: Tell penger.: Under 9

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: 5+x eller x+1

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: 5+x eller x+1

Tallvenner: 5+x eller x+1

Fingre: Under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: (Repetisjon) Sammenheng mellom addisjonsfortelling, tallvennemodell og noommodell

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Med tall, noomer, noommodell, penger, gjenstander, enkelboks og usynlig noom.

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Tallene fra 6 til 9: Enkelboksen og regnerekkefølge

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: 5+x eller x+1

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: 5+x eller x+1

< Tilbake
Skriv Ut

Tallfakta: 5+x eller x+1

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: 5+x eller x+1

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: 5+x eller x+1

< Tilbake
Skriv Ut

Tallskriving: 6 til 9

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Under 9

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser - addisjon.: 5+x eller x+1

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: 5+x eller x+1

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: 5+x eller x+1

< Tilbake
Skriv Ut

Fingre: Under 10

Økt 4: Rik oppgave: Kommutativitet med noomer

Mål

Elevene kan utforske kommutativitet og addisjonsstrategier.

Ekstra utstyr

  • En pose/konvolutt/boks med noomer 1-5 oppi (en til hvert elevpar).

  • En ekstra 1-noom til hvert elevpar til «videre nivå».

  • Noen 6-10 noomer til «åpen utgang».

  • Skrivesaker og skrivebok/blanke ark.

Fokus

Beskrivelse

Her kommer først en kort beskrivelse. For en utfyllende beskrivelse klikker du i den gule boksen til høyre.

I denne oppgaven skal elevene jobbe i par og trekke to noomer opp av posen. Poenget er å få frem at tallenes rekkefølge er uten betydning i addisjon (det som kalles kommutativitet), og at man dermed kan velge hvilket tall man vil begynne regnestykket med. Videre er poenget at det ofte er lettest å starte med det høyeste tallet når man skal addere.

Elevparene har en pose med noomene 1-5 hver. De skal trekke opp to noomer av posen annenhver gang. Hver gang de trekker, skal det lages to regnestykker. Begge elevene i elevparene skriver ned de aktuelle regnestykkene. De to regnestykkene skrives ved siden av hverandre, mens de ulike trekken skrives under hverandre.

Hvis den elene eleven i elevparet først trekker 5 og 1, og den andre deretter trekker 2 og 3, så vil det se slik ut i arbeidsboka/på arket:

Rik oppgave: Kommutativitet med noomer

< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Kommutativitet med noomer

I denne oppgaven skal elevene deles i par og deretter jobbe med terninger, addisjon, kommutativitet (at rekkefølgen på tallene er uten betydning i addisjon) og addisjonsstrategi.

Hvert elevpar har to terninger hver. Parene skal kaste disse terningene på tur og addere tallene på terningene på to måter (for eksempel 5+1 og 1+5) og slik lage regnestykker.

Introduksjon av oppgaven:

  • Ta fram én elev og la eleven slå to terninger. Skriv opp de aktuelle tallene på terningene på tavla, for eksempel 2 og 5. Spør elevene hvilke addisjonsregnestykker vi kan lage med disse to tallene.

  • Skriv opp de to regnestykkene på tavla. I eksempelet:

    • 2 + 5 = 7 5 + 2 = 7.
  • La samme elev eller en ny elev slå terningene én gang til. Skriv opp de to aktuelle tallene, eksempelvis 6 og 1, og spør igjen elevene om hvilke regnestykker vi nå kan lage. Skriv dem opp under de forrige regnestykkene:

    • 2+5=7 5+2=7

    • 6+1=7 1+6=7

Lav inngangsterskel:

  • Del ut to terninger til hvert elevpar og fortell elevene at de nå skal gjøre det samme hver sin gang. De skal skrive på samme måte i boka si og alle regnestykkene skal skrives opp, også de som medeleven får ved å slå terningene.

  • Gjenta ti ganger.

  • Nå har elevene ti rekker med regnestykker (totalt 20 regnestykker der to og to på grunn av kommunativitet gir samme svar). Be elevene nå se på regnestykkene de har laget. Hva ser de? La elevene først tenke selv, så snakke sammen i paret de sitter i og deretter i plenum.

  • De vil se at regnestykkene på samme linje gir samme sum/svar. Spør dem så hvilket regnestykke på hver linje de synes er enklest å regne ut? Hvorfor? Følg samme fremgangsmåte som ved forrige spørsmål.

  • Er det lettest å starte med det høyeste eller laveste tallet først? Hvorfor? Er alle elevparene i klassen enige?

Neste nivå:

  • Elevene jobber fremdeles i par.

  • Nå skal de lage addisjonsregnestykker med ett tosifret tall og ett ensifret tall. Først slås én terningen. Det aktuelle tallet på terningen, eksempelvis 2, danner tieren i det tosifrede tallet. Terningen slås så én gang til og danner eneren i det samme tallet, eksempelvis 5. Det tosifrede tallet blir da 25. Så slås terningen en siste gang, eksempelvis 3. Hvilke regnestykker kan vi lage med dette tosifrede og ensifrede tallet? Eksempel: 25+3=28 3+25=28

  • Gjenta dette 5-10 ganger per elev.
  • Spør så elevene om de to samme spørsmålene som over.

Åpen utgang: