< Tilbake
Skriv Ut

Tema 2: Tallene 0-5: enkelboksen og tallskriving

Mål

Elevene skal kunne:

  • Tegne og gjenkjenne mengder opp til 5 med støtte i modell (Noomer).
  • Tegne og gjenkjenne mengder opp til 5 med støtte i modell (enkelboks).
  • Skrive tallene 0-5 med hjelpelinje.

Fokus

Denne uka møter elevene de første 5 tallene og 0. De skal kunne kjenne igjen antall enere i hvert tall, vite hva det blå og det røde merket på enkelboksen betyr og skrive alle tallene fra 0-5.

Denne uka er første møtet med arbeidsboken Mattestreker. Denne boken inneholder de grunnleggende oppgavene som elevene bør mestre gjennom året. I noen av ukae er oppgavene vanskelig for alle. Disse ukae kommer vi med tips til hvordan man går fram.

Vi bruker to øvingslabber denne uka. Den første labben brukes i økt 1. Denne økta er en repetisjonsøkt, og du vil kjenne igjen labben som brukes fra forrige uke. Den andre labben er ny, og brukes i økt 2. Du finner en nærmere beskrivelse av den til høyre på denne siden og i økt 2.

Som du kanskje har sett har vi flere videoer til hver øvingslab. Videoene som ligger på temasiden er mer generelle videoer om hvordan sandkassen kan brukes. Videoene som ligger på økt-sidene, er spesifikke videoer med forslag til hvordan labben kan brukes akkurat denne økta.

Det er mange måter å bruke øvingslabbene på.

  • En måte er å ha elevene i samling og sammen utforske en lab. Det er da videoene kan være et godt hjelpemiddel, i alle fall i starten, når du ikke vet helt selv hvordan labben best kan brukes.
  • En annen måte er å la elevene få utforske labben på egenhånd, og etterpå samle elevene og snakke om/vise hva de har funnet ut. For å få dette til kan det være lurt å styre elevene litt i riktig retning ved å gi elevene målet med utforskningen (målet som står øverst på hver økt-side).

Vi anbefaler den siste måten å bruke øvingslabbene. Samtidig vet vi at det kan være utfordrende å få til, særlig i starten når man ikke er så trygg på øvingslabbene selv. Det er derfor selvfølgelig opp til hver enkelt lærer å selv finne ut hva som passer best i ens egen undervisningen. Hvis du i tillegg skulle få noen gode ideer utover skoleåret til gode måter å bruke øvingslabbene, så ikke nøl med å ta kontakt med oss. På den måten kan vi spre dette til alle lærerne.

Lurt å Vite

ENKELBOKSEN

I DragonBox er vi opptatt av å ha mange forskjellige representasjoner av mengder, for eksempel noomer, fingre, terninger og så videre. Å bruke mange representasjoner øker tallforståelsen hos elevene, men det er kun hensiktsmessig hvis elevene klarer å se sammenhengen mellom de ulike representasjonene. Denne sammenhengen får elevene med enkelboksen.

I toppen av enkelboksen er det et rør, og man kan legge hva man vil oppi røret. Ett felt representerer en 1’er, og når man legger noe oppi, så vil enkelboksen fylles fra bunnen.

Hvis man legger en 3’er oppi (enten en 3’er noom, 3 fingre, en trening med 3, 3 kroner eller annet) så fylles enkelboksen til det første blå merket. Det røde merket viser at vi har en full 5’er, og det øverste blå merket viser 5+3 som jo er 8.

Årsaken til at vi har disse merkene er at vi ikke ønsker at elevene skal måtte telle seg frem til hvor høyt opp ulike mengder kommer. Vi vet at for de mattesvake barna kan nettopp slik telling være med på å skape matematikkvansker senere. Det er derfor viktig at elevene er klar over hva merkene betyr, og at de kan forestille seg hvor høyt de ulike mengdene kommer ved å bruke merkene som hjelp. For eksempel så vil 4 være 1 rute over det blå merket. Og 5 vil være rett under det røde merket.

Det røde merket lager også et skille mellom 5’ere slik at et blir lettere for elevene å forstå tallene 6-10 med 5 som base. 6 blir da en over det røde merket, 7 blir to over det røde merket, 8 blir opp til øverste blå merket (5+3) osv. På denne måten kan de kjenne igjen også disse store mengdene uten å måtte telle dem.

Vi kommer tilbake til de blå og røde merkene når vi skriver om subitizing i ukestema 3.

RIKE OPPGAVER

Det er skrevet mye om rike oppgaver i både nasjonal og internasjonal forskning, og vi vil ikke forsøke å gjengi alt i en tekst her. Ved å søke på 'rike oppgaver' eller 'rich activities' på internett vil man kunne finne all informasjonen man trenger. Matematikksenteret, Statped og Udir skriver også om rike oppgaver, og du finner disse lenkene her:

Årsaken til at vi har rike oppgaver som et viktig punkt i dette læreverket er at både forskningen og læreres egne erfaringer viser at elevene blir flinkere i matematikk av rike oppgaver. Det er også enkelt å individuelt tilpasse rike oppgaver, og de er motiverende for elevene å jobbe med. Ofte kan elever som eller ikke er så interessert i matematikkundervisningen blomstre når man jobber med disse oppgavene.

Rike oppgaver kjennetegnes blant annet av at alle elevene enkelt skal kunne gå i gang med oppgaven på egen hånd. I tillegg skal oppgavene ha en åpen utgang for de elevene som trenger størst utfordringer. Vi har derfor valgt følgende 4 steg for de rike oppgavene våre:

  • Introduksjon av oppgaven.
  • Lav inngangsterskel.
  • Neste nivå.
  • Åpen utgang.

Noen elever vil ha nok med å jobbe innenfor den lave inngangsterskelen. De som behersker dette kan gå videre til neste nivå. For de elevene som raskt blir ferdige, eller trenger større utfordringer, vil det være fint å etterhvert gå videre til det siste nivået.

Det kan være verdt å merke seg at det er noen elever som i starten synes at åpne oppgaver er krevende. Disse elevene kjennetegnes ofte av at de er vant til å få alt riktig på første forsøk, eller at de henter motivasjon fra å få alt riktig. Men det er faktisk ekstra viktig for akkurat disse elevene å jobbe med denne typen oppgaver, og etter noen oppstarts-frustrasjoner pleier også disse elevene å bli glad i rike oppgaver. En hjelp på veien kan være å forklare at målet med oppgavene er å bli gode tenkere. Så istedenfor at svaret skal bli riktig, så skal hjernen øve seg på å tenke på mange forskjellige måter.

Det er utfordrende å lage gode, rike oppgaver til høst-halvåret av 1. trinn. Dette er fordi elevene ennå ikke har den første basisen i matematikk på plass, og heller ikke et matematikkspråk de kan bruke. Vi har derfor valgt å bruke oppgavetyper som logiske tankenøtter, konkrete aktiviteter og brettspill i starten, for deretter å utvikle oppgavene mot mer matematisk innhold. Disse første oppgavene blir også en myk introduksjon for elevene, slik at de blir vant med denne måten å jobbe på før de senere også skal inkludere ny matematikkunnskap i oppgavene.

Hjemmelekse

Vårt forslag til lekser denne uka er å skape en matematikk-dialog mellom elever og foreldre. Det er mye læring for elevene i å snakke om matematikk, og det skaper engasjement for matematikkfaget når barn og foreldre snakker om det sammen.

Boka Mattesnakk er laget nettopp med dette i tankene, og i introduksjonen er det også noen avsnitt med forklaring til foreldrene. Her forklares både litt om læreverket generelt, og litt om hvordan de kan bruke Mattesnakk-boka hjemme. I tillegg inneholder alle sidene spørsmål for å hjelpe foreldre-barn-dialogen i gang.

Denne uka foreslår vi derfor at foreldrene får i oppgave å lese introduksjonen, og at elevene sammen med foreldrene snakker seg gjennom starten av boka (side 4-7 og side 10-11). Dette kan selvfølgelig deles opp over flere dager, eller samles til en dag. For de som ønsker det har vi kopiark for å øve på tallskriving 0-5.

Økt 1: Hvor mange enere?

Mål

Elevene skal kunne:

  • Tegne og gjenkjenne mengder opp til 5 med støtte i modell (Noomer).

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Oppstart/samling

  1. Gjenta for elevene om hvordan man går til samling og oppfører seg i samling. La så elevene gå til samling.
  2. Snakk sammen om bildene i Mattesnakk-boka.
  3. Øvingslabben. Øvingslabben kan enten gjøres som beskrevet i videoen (repetisjon fra forrige uke), men gjerne med et større fokus på å la elevene få komme med forslag og innspill til hvor mange enere hver noom består av. Alternativt kan man bruke øvingslabben som beskrevet under ”Fokus” på tema-sida til denne uka.

Egen utforskning

  1. Mattestreker, kapittel 2.1 (den første sida i arbeidsboka).
  2. Spille Dragonbox Numbers eller andre spill på nettbrettet.

Oppsummering

I samling: Repeter hvor mange enere hver av de fem første noomene består av ved å stille spørsmål til elever og la dem fortelle foran resten av klassen. Bruk gjerne øvingslabben for å vise det elevene forteller slik at alle får det med seg.

Mattesnakk: Introduksjon til 2

Noomer: Noomene definert som antall enere de består av

Mattestreker: Hvor mange enere?

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Introduksjon til 2

< Tilbake
Skriv Ut

Noomer: Noomene definert som antall enere de består av

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Hvor mange enere?

Økt 2: Enkelboksen

Mål

Elevene skal kunne:

  • Tegne og gjenkjenne mengder opp til 5 med støtte i modell (enkelboks).

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Oppstart/samling

  1. Gjenta for elevene om hvordan man går til samling og oppfører seg i samling. La så elevene gå til samling.
  2. Snakk sammen om bildene i Mattesnakk-boka.
  3. Introduser enkelboksen ved hjelp av øvingslabben ”Tallrepresentasjoner”. Også her kan man velge å gjøre øvingslabben som beskrevet i videoen, som beskrevet under ”Fokus” på tema-sida til denne uka eller etter eget ønske. Du kan lese mer om enkelboksen under ”Lurt å vite” på tema-sida til denne uka.

Egen utforskning

  1. Mattestreker, kapittel 2.2.
  2. Spille Dragonbox Numbers eller andre spill på nettbrettet.

Oppsummering

I samling: Oppsummer enkelboksen, og det blå og røde merket på den, sammen med elevene. La gjerne elevene fortelle hva de har lært.

Mattesnakk: Introduksjon til 3

Tallrepresentasjoner: Introduksjon av enkelboksen

Mattestreker: Enkelboksen

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Introduksjon til 3

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Introduksjon av enkelboksen

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Enkelboksen

Økt 3: Tallskriving

Mål

Elevene skal kunne:

  • Skrive tallene 0-5 med hjelpelinje.

Ekstra utstyr

Fokus

Denne økta har ingen øvingslab. Elevene skal lære å skrive sine første tall, og det er mer enn noe annet en motorisk ferdighet. Vi foreslår at man bruker god tid, gjerne en ekstra økt eller to, på å la elevene få leke seg med tallskrivingen. Dette er den første matematikkskrivingen deres, og det skal være spennende og gøy! Forslag til aktiviteter kan være:

  • Vend ryggen til elevene og la dem forme tallene i luften sammen med deg. Bruk hele armen når dere former tallene, og gå etterhvert over til å bare bruke fingeren.
  • Del elevene i par, og la den bruke fingeren sin til å tegne et tall i hånden eller på ryggen til den andre. Den andre skal nå gjette hvilket tall som ble skrevet.
  • La elevene i par prøve å forme de ulike tallene med kroppene sine, gjerne liggende på gulvet.
  • Gå ut i naturen for å la elevene lete etter former som ligner på tallene.
  • Hvor langt tall klarer elevene å skrive (ved å skrive flere tall etter hverandre)?
  • Speiling og symmetri er gøy å se på i forbindelse med tallskriving. Hvordan ser et tall ut speilvendt? Tegn gjerne et stort tall (for eksempel et stort 2-tall) på et A4- ark og la elevene studere det. Gå så bort til et speil og la elevene se på 2-tallet i speilet. Hva har skjedd? Skriv så begge tallene på tavla: 2-tallet som stod på arket og 2-tallet slik de så det i speilet. Hvorfor tror de det siste kalles speilvendt? Kan man lage noen huskeregler for seg selv slik at man tegner det riktig vei?

OBS: Det er ikke alle elevene som er motorisk klare for å skrive tallene riktig når de begynner på skolen. Pass på at elevene ikke får en følelse av å gjøre feil, men isteden koser seg med å begynne å skrive matematikk.

Beskrivelse

Oppstart/samling

  1. Gjenta for elevene om hvordan man går til samling og oppfører seg i samling. La så elevene gå til samling.
  2. Snakk sammen om bildene i Mattesnakk-boka.
  3. Gjør ulike tallskrivings-aktiviteter. Forslag til aktiviteter er beskrevet ovenfor.

Egen utforskning

Når elevene er klar for det: 1. Quizene som elevene finner ved å trykke koden 23 på nettbrettet sitt. 2. Mattestreker, kapittel 2.3. 3. Kopiark. 4. Spille Dragonbox Numbers eller andre spill på nettbrettet.

Oppsummering

Her kan det også være gøy å gjøre en av aktivitetene beskrevet ovenfor som en oppsummering av tallskrivingen.

Mattesnakk: Introduksjon til 4

Kopiperm: Tallskriving- 0 til 5 og en side per tall

Tallskriving: Tallskriving: 0->2 med hjelp

Tallskriving: Tallskriving: 3->5 med hjelp

Tallskriving: Tallskriving: 0->5 med hjelp

Tallskriving: Tallskriving: 0->5 med hjelp

Tallskriving: Tallskriving: 0->2 med bare litt hjelp

Tallskriving: Tallskriving: 3->5 med bare litt hjelp

Tallskriving: Tallskriving: 0->5 med bare litt hjelp

Mattestreker: Tallskriving 0-5

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Introduksjon til 4

< Tilbake
Skriv Ut

Kopiperm: Tallskriving- 0 til 5 og en side per tall

< Tilbake
Skriv Ut

Tallskriving: Tallskriving: 0->2 med hjelp

< Tilbake
Skriv Ut

Tallskriving: Tallskriving: 3->5 med hjelp

< Tilbake
Skriv Ut

Tallskriving: Tallskriving: 0->5 med hjelp

< Tilbake
Skriv Ut

Tallskriving: Tallskriving: 0->5 med hjelp

< Tilbake
Skriv Ut

Tallskriving: Tallskriving: 0->2 med bare litt hjelp

< Tilbake
Skriv Ut

Tallskriving: Tallskriving: 3->5 med bare litt hjelp

< Tilbake
Skriv Ut

Tallskriving: Tallskriving: 0->5 med bare litt hjelp

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Tallskriving 0-5

Økt 4: Rik oppgave: Brette, klippe, forestille seg og tegne.

Mål

Øve på å tenke logisk og forestille seg hva som kommer til å skje etter en rekke hendelser.

Ekstra utstyr

  • En saks per elev eller per par av elever.
  • Flere blanke ark til hver elev.

Fokus

Beskrivelse

Her kommer først en kort beskrivelse av oppgaven. For en utfyllende beskrivelse klikk i den gule boksen til høyre.

Elevene skal brette et ark i to eller mer og deretter klippe et mønster (slik som man gjør når man lager snøkrystaller). Før de åpner arket for å se resultatet så skal de prøve å forestille seg hvordan det ser ut og tegne det de forestiller seg. Til slutt åpner de arket for å evaluere tegningen sin.

Rik oppgave: Brette, klippe, forestille seg og tegne.

< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Brette, klippe, forestille seg og tegne.

Denne rike økten handler om å kunne forestille seg hvordan et klippet ark vil se ut.

Introduksjon av oppgaven:

  • Brett et ark i to og klipp en veldig enkel figur:

  • Spør elevene om hvordan arket kommer til å se ut når vi åpner det. La dem komme opp og tegne forslag på tavla. Forslagene kan for eksempel se slik ut:

  • Åpne arket. Er noen av tegningene på tavla riktige? Hvorfor ble det slik?
  • Del ut et ark til hver elev.
  • Brett arket som ovenfor og klipp ut en ny veldig enkel figur.
  • Be elevene tegne på arket sitt hvordan det kommer til å se ut når du åpner arket.
  • Åpne arket og snakk om løsningen.
  • Be elevene snu arket de tegnet på, og gjenta deretter hele oppgaven en gang til.

Lav inngangsterskel:

  • Del ut et ark til hver elev.
  • Be dem brette arket i to og deretter i fire. Dette vil være vanskelig for noen elever, og disse kan jobbe med ulike strategier for å klare å brette arket nøyaktig.

Neste nivå:

  • La elevene som har klart forrige oppgave få hver sin saks og flere ark.
  • Be dem brette arket i to, klippe en figur og tegne resultatet før de åpner arket.
  • Vent til alle er ferdige før du ber alle åpne arkene sine samtidig.
  • Hvordan gikk det?
  • Gjenta flere ganger.
  • Elevene kan også parvis lage slike oppgaver til hverandre.

Åpen utgang:

  • Hva skjer om man bretter arket flere ganger? La elevene som vil brette arket i fire.

  • La elevene få utforske hva som skjer hvis de klipper på ulike sider av det brettede arket.
  • Elevene kan også brette arket i åtte eller mer og utforske hva som skjer.